Polska

Prezes NBP: Polska powinna zachować złotego na zawsze

1. Prezes Narodowego Banku Polskiego (NBP) Adam Glapiński w ostatnich dniach na dorocznej gali „Gazety Bankowej”, otrzymał nagrodę specjalną „Bankowy Menedżer Roku 2020” i przy tej okazji udzielił wywiadu, w którym sporo miejsca poświęcił przyszłości polskiego złotego.

3 min czytania
Fot. via Pixabay
Fot. via Pixabay

1. Prezes Narodowego Banku Polskiego (NBP) Adam Glapiński w ostatnich dniach na dorocznej gali „Gazety Bankowej”, otrzymał nagrodę specjalną „Bankowy Menedżer Roku 2020” i przy tej okazji udzielił wywiadu, w którym sporo miejsca poświęcił przyszłości polskiego złotego.

Centralnym punktem tego wywiadu z prezesem Glapińskim jest stwierdzenie, że „polskiego złotego trzeba utrzymać - nie, jak niektórzy mówią, najdłużej jak się da, ale utrzymać na zawsze”.

Szef NBP podkreśla, że własna waluta ma szczególne znaczenie dla kraju, który się rozwija i goni kraje bardziej rozwinięte, w przypadku Polski złoty, daje nam warunki „by iść szybciej o 2-2,5% PKB rocznie, niż bogate państwa UE”.

2. Przy tej okazji prezes Glapiński przypomina, błyskawiczną reakcję NBP na kryzys spowodowany pandemią koronawirusa, możliwą do przeprowadzenia tylko dlatego, że zachowaliśmy złotego i w konsekwencji możemy prowadzić samodzielną politykę pieniężną.

Przypomina także, że poluzowanie polityki pieniężnej przez NBP przyczyniło się po pierwsze do obniżenia oprocentowania kredytów dla przedsiębiorców i gospodarstw domowych, co pozostawiło w kieszeniach kredytobiorców tylko w roku 2020 około 7 mld zł.

Po drugie umożliwiło sprawną realizację i finansowanie rządowych działań osłonowych, dzięki którym przedsiębiorcy i polskie rodziny otrzymali wsparcie finansowe, zarówno kilku tzw. tarcz rządowych jak i z Tarczy Finansowej, zarządzanej przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR).

Po trzecie wreszcie kroki podjęte przez NBP w tym skup obligacji skarbowych i obniżenie stopy rezerwy obowiązkowej banków wraz z rekomendacją KNF dotyczącą zniesienia 3% bufora ryzyka systemowego, przyczyniły się do istotnego zwiększenia możliwości prowadzenia akcji kredytowej przez banki.

Tak szeroka reakcja polskiego banku centralnego na szok gospodarczy spowodowany pandemią koronawirusa nie byłaby możliwa, gdyby Polska znajdowała się w strefie euro i tę uwagę należy zadedykować tym politykom i ekonomistom w naszym kraju, którzy od kilku lat chcą nas „wepchnąć” do strefy euro.

3. Ważnym wątkiem wywiadu jest potwierdzenie przez prezesa Glapińskiego, że od połowy grudnia poprzedniego roku zarząd NBP dokonuje zakupu walut obcych na rynku walutowym w celu wzmocnienia oddziaływania polityki pieniężnej banku centralnego na gospodarkę.

Prezes NBP podkreślił, że w naszym otoczeniu wszystkie banki centralne (w tym przede wszystkim EBC) kontynuują luzowanie polityki pieniężnej, dlatego rośnie presja na wzrost wartości złotego.

A to jest szkodliwe dla odbicia wzrostu PKB i utrzymania dynamiki naszego eksportu, a przy projekcji niskiego poziomu inflacji w 2021 roku, tworzy to przestrzeń do zdecydowanych interwencji banku centralnego na rynku walutowym.

4. Posiadanie własnej waluty pozwoliło na zastosowanie przez NBP całego wachlarza instrumentów monetarnych, które pomogły polskiej gospodarce przejść przez pandemię kornawirusa prawie „suchą stopą”.

Takiej możliwości nie mieli na przykład Włosi czy Hiszpanie, kryzys covidowy spowodował głębokie spadki PKB w tych krajach, a w konsekwencji gwałtowny wzrost bezrobocia, szczególnie wśród ludzi młodych (w Hiszpanii bezrobocie wśród ludzi młodych do 35 roku życia wynosi blisko 50%).

I podsumowuje „dla biznesu międzynarodowego pewnie byłoby lepiej, żebyśmy zamiast złotego mieli euro - operacje na wspólnej walucie są prostsze, dostępność kapitału większa, nie ma dodatkowych kosztów, ale punkt widzenia interesów polskiej gospodarki jest inny, bowiem kraj bez własnej waluty nie ma narzędzi aby chronić własną gospodarkę w przypadku kryzysów zewnętrznych”.

Zbigniew Kuźmiuk

Komentarze

57 komentarzy

Dodawanie komentarzy wymaga zalogowania.

Anonim 03.07.2021, 22:32

1 lipca weszła w życie Ustawa Zakrzewskich. Ciekawy artykuł w tym temacie: https://polskatimes.pl/edukacja-domowa-ustawa-zakrzewskiego-rewolucja-w-polskim-szkolnictwie/ar/c5-15594553

Anonim 30.06.2021, 23:32

POLSKA MUSI ZACHOWAC ZLOTEGO < WKROTCE < EURO > UPADNIE

Eris44 29.06.2021, 16:46

A co do Grecji - jej problemy są wynikiem nałożenia się dwóch czynników: 1 - złej polityki państwa (zwłaszcza skłonności do nadmiernego zadłużania się), 2 - konstrukcji samej strefy euro - która sprawiła, że początkowo Grecja uzyskała dostęp do taniego kredytu i zaczęła się zadłużać jeszcze bardziej, niż przed wejściem do eurolandu (niczym narkoman, kupujący u nowego dealera stosującego upusty "na zachętę") i 3 - spadku konkurencyjności greckiej gospodarki po wprowadzeniu euro. Przykład - w Grecji przestało się opłacać wytwarzać cokolwiek, nawet pomidory na greckich straganach nie były greckie, tylko holenderskie, bo te ostatnie były po prostu tańsze

Eris44 29.06.2021, 16:38

Wniosek jest jeden: wszystkie państwa o słabej gospodarce (zwłaszcza przemyśle przetwórczym), niskiej kulturze pracy, powinny omijać strefę euro szerokim łukiem. To jest klub dla okrzepłych, bogatych i zdyscyplinowanych państw. Nie przypadkiem Niemcy, Holandia, Luksemburg i Austria (o których pisałem we wcześniejszych notkach, że tylko one powinny posiadać euro) składają się na dawną Rzeszę, coś w tym jest. A z naszego regionu paradoksalnie do strefy euro prędzej pasowałyby Czechy, a nie Słowacja. Czechy zresztą też były częścią dawnej Rzeszy.

złośliwy 29.06.2021, 08:41

Cały czas o tym mówię - problemem była Grecja i jej polityka a nie euro.

MaxFiend 29.06.2021, 08:37

Kocham Polskę ale nie muszę kochać Wolski i Wolaków.

Eris44 29.06.2021, 08:05

Sednem sprawy jest fakt, że Grecja NIGDY nie powinna zostać wpuszczona do strefy euro, co zresztą wyszłoby jej na zdrowie. Ale w ówczesnej KE był Prodi i inni kretyni...

złośliwy 29.06.2021, 05:07

Sektor bankowy był był przedtem w obcych [czytaj prywatnych] ale na szczęście został zrekomunizowany i jest teraz w rękach nomenklatury partyjnej. Dzięki światłym obecnym rządom zaraz zaczniemy dopłacać jeszcze do banków. Międzynarodowy kapitał bardzo dziękuję za złotówkę - na takich słabych lokalnych walutach zarabia się najlepiej. Polonia stultus semper

Polak 29.06.2021, 04:14

Sto lat temu czopki podobne do kuźmiuka płakały jak to porzucenie marki na rzecz złotówki zniszczy tożsamość narodową i ekonomię.

złośliwy 29.06.2021, 03:19

Reasumując resumowanie potwierdziłeś to co pisałem czyli, że problemy Grecji wynikają ze złej polityki gospodarczej tego państwa a nie euro samego w sobie.

tak oczywiście 29.06.2021, 03:06

Tak żadna wspólna waluta, żaden obrót bezgotówkowy. Tylko Waluta Narodowa pozwoli nam na rozwój i samostanowienie. Pan Glapiński to bardzo rozsądny człowiek trzeba tu powiedzieć właściwy człowiek na właściwym miejscu. To dobrze, że Rząd Polski odzyskuje władzę nad sektorem bankowym który przedtem był w obcych rękach.

Eris44 28.06.2021, 19:20

Reasumując - to właśnie wizja łatwiejszego kredytu skusiła socjalistów z PASOK do wepchania się na siłę do strefy euro. Zaciąganie długu przy rodzimej walucie - drachmie - było trudniejsze i bardziej kosztowne.

Eris44 28.06.2021, 19:16

Grecja gdy miała drachmę musiała więcej płacić za obsługę swojego długu. Dlatego ówczesny zidiocicały grecki rząd z PASOK-u skusił się wizją tańszej obsługą kredytu (rentowność greckich obligacji po przystąpieniu do eurolandu była taka, jak niemieckich). To legło u podstaw tej naprawdę głupiej decyzji o wchodzeniu do strefy euro za wszelką cenę. To iluzja taniego kredytu skusiła greckich socjalistów z klanu rodziny Pappandreu do fałszowania statystyk, byle tylko (na papierze) spełnić kryteria członkostwa w Eurolandzie. Niestety, w ówczesnej KE zabrakło myślenia ekonomicznego, natomiast zwyciężyła wola wciągnięcia Grecji do strefy euro "za uszy". Grecja, czy Portugalia, czy Włochy (zwł. Mezzogiorno) NIGDY te państwa nie staną się Niemcami (nie upodobnią się do nich).

Prawda 28.06.2021, 18:29

Polska musi być przynajmniej 50 lat w Uni jestesmi za Biedni do Zachodu a w ==Technice --jesteśmy w Tyle 30 lat przynajmniej --co jest przyczyną --Wymordowanie Inteligencji --Naukowców -- prawie 98,2 procent ==a Komuna młode pokolenie Polski Rozpiło - typowe Ruskie Podejście ==

złośliwy 28.06.2021, 18:05

Gdyby mieli Drachmę... mogliby rok czy dwa dłużej żyć na kredyt. Typowa pokusa populistów - zamiast reformować gospodarkę, co jest trudne i zwykle kosztowne społecznie sztucznie pompujmy konkurencyjność. Pod warunkiem, że nasz eksport nie zależy od importu a gospodarka głównie od turystyki (jak Grecka). Reszta to fantazje - nikt by nie zakładał żadnego zrównoważonego obszaru walutowego tylko by się ścigały w dewaluacji swojej waluty a nierównowaga pomiędzy nimi na już zupełnie elitarną strefą euro przyśpieszała by jeszcze bardziej.

Suweren 28.06.2021, 17:07

Lepiej wyrzućmy na śmietnik historii dr po kul wie czym, dążącego do katolicko-najcjonalistycznej indoktrynacji dzieci w polskich szkołach: https://dzialaj.akcjademokracja.pl/campaigns/obywatelskie-wotum-nieufnosci-czarnek

Jakbym 28.06.2021, 16:33

miał złotego, to bym na wierzchu nosił.

Eris44 28.06.2021, 16:24

Tyle, że gdyby Grecja miała nadal drachmę, mogłaby ją zdewaluować, czyniąc greckie towary na powrót konkurencyjnymi. A tak wpadła w korkociąg bez wyjścia. Strefa euro powinna być ograniczona do DE, AT, NL i LUX - krajów o podobnej kulturze pracy i systemie gospodarowania - te kraje zresztą na euro zyskały - najwięcej DE, ale pozostałe trzy też. Te 4 wymienione przeze mnie państwa stworzyłyby zrównoważony obszar walutowy (wg. R. Mandella). Obecna strefa euro łączy państwa o odmiennych systemach gospodarowania, odmiennej kulturze pracy (cz. wymuszonej przez klimat), bardzo zróżnicowanej zamożności - ergo - pełna jest nierównowag i, co więcej, stan jest taki, że te nierównowagi się pogłębiają (i będą się pogłębiać), co zresztą R. Mandell przewidział.

Suweren 28.06.2021, 16:16

Czarnek exit https://dzialaj.akcjademokracja.pl/campaigns/obywatelskie-wotum-nieufnosci-czarnek

Polexit 28.06.2021, 15:38

Jeszcze jedna ważna rzecz panie Zbigniewie: mnie ciągle marzy się, że Polska kiedyś będzie wolnym, niepodległym, suwerennym i niezależnym od ciulów z Europy zach. potężnym Państwem. Codziennie modlę się prosząc Boga: Ojczyzną wolną racz nam zwrócić, Panie!!!

Suweren 28.06.2021, 14:27

Pisy szczekają, karwana jedzie dalej.

Suweren 28.06.2021, 14:24

Katolicko-narodowa indoktrynacja to nie "normalność". Tak było, jest i będzie.

złośliwy 28.06.2021, 14:24

Podsumowując: Grecy dostali się do strefy Euro nie spełniając warunków makroekonomicznych. Po dostaniu się do strefy dalej nie zdyscyplinowali wydatków i kontynuowali rozdawnictwo socjalne i nierównowagę budżetową. Aż przyszedł kryzys i nimi pozamiatał i w najbardziej bolesny sposób musieli przywracać równowagę budżetową i ciąć drastycznie socjal. Tak to bardzo dobre ostrzeżenie. Ale nie przed euro a przed nieodpowiedzialną polityką finansową państwa, którą i my uprawiamy od paru lat. A i tak dla przypomnienia - mimo tego wszystkiego dalej nie ma chętnych na wyjście ze strefy Euro. Zwłaszcza w krajach tak przez to Euro ponoć "doświadczonych" - więc nie myliłbym rzeczywistości z politycznymi projekcjami.

Eris44 28.06.2021, 14:06

Fałszowanie wskaźników przez Greków by dostać się do Eurolandu było przejawem totalnej głupoty ich rządzących. Ale najważniejsze jest to, że wszyscy o tym wiedzieli - przyznał to po latach ówczesny szef KE Romano Prodi. A te wszystkie niedomagania i niesprawności państw południa Europy, opisane przez Pana we wcześniejszej notce, zostały jedynie spotęgowane przez znalezienie się przez te państwa w strefie Euro. Najgorsze jest to, że te państwa żeby nie wiem co teraz zrobiły, nie są w stanie wydobyć się z tej pułapki. Powinno to staanowić memento dla takich państw, jak Polska.

lewak 28.06.2021, 14:06

tak

katolik 28.06.2021, 13:12

ha ha

katolik 28.06.2021, 13:11

ha, ha

złośliwy 28.06.2021, 13:09

Fałszowanie przez Greków wskaźników ekonomicznych by wejść do strefy euro też jest skutkiem przyjęcia euro? Wygląda na to, że nie bardzo wiesz co piszesz.

spacja po przecinku, idioto 28.06.2021, 13:07

:O

ubawiony 28.06.2021, 13:06

Polscy komuniści uwielbiają Złotego i uważają się za prawicę.

fcuk piss 28.06.2021, 13:05

niestety to prawda zlotowka to nie funt raczej forint i na rynkach finansowych mozna polaczkow latwo lupic na spekulacyjnych transakcjach

lewak 28.06.2021, 13:04

proszę bardzo

katolicka deratyzacja Polski 28.06.2021, 13:04

Komunisci uwielbiaja Unie i Euro.

lewak 28.06.2021, 13:04

to wszystko co opisałeś wynika z wprowadzenia euro i polityki jaka prowadzi unia a dokładniej Niemcy

cynik 28.06.2021, 13:04

Dziękuję za ten merytoryczny komentarz.

fcuk piss 28.06.2021, 13:04

no nie wiem tutaj zaoszczedzila tutaj zostalo a ja kupuje jedna czwarta mniej produktow przy tych samych wydatkach niz rok temu skad ta rozbieznosci ?

cynik 28.06.2021, 13:03

Nie wiem. Ich pytaj.

katolicka deratyzacja Polski 28.06.2021, 13:02

Konfederacja ,jak widacWOLI Rosje,i ruble.

cal.50 28.06.2021, 13:02

Posłuchaj lewusie: jeszcze długo nie! I wybijcie to sobie z głowy.

lewak 28.06.2021, 13:02

Ale z ciebie głąb

złośliwy 28.06.2021, 13:02

Puk, puk tu rzeczywistość - słabość krajów południa jak Grecja czy Italia wynika z dekad rozdawnictwa socjalnego, słabej dyscypliny budżetowej i niższego uprzemysłowienia a nie z magicznego wpływu euro.

katolicka deratyzacja Polski 28.06.2021, 13:01

Ten komunista Max Fiend zawsze kochal Unie Masonska,bo nienawidzi Polski..

lewak 28.06.2021, 13:01

Chyba się pomyliłeś...Trzeba go wspomóc w normalizowaniu szkoły, edukacji... Wyczyszczeniu edukacji z pseudonauki, faszystowsko-lewackich ideologii LGBT itd.!

cynik 28.06.2021, 12:59

Tak. Utrzymaniem polskiego złotego najbardziej zainteresowane są wielkie, międzynarodowe instytucje finansowe, które najłatwiej zarabiają pieniądze właśnie na takich, słabych lokalnych walutach. No i oczywiście nieudolni politycy, próbujący utrzymywać konkurencyjność gospodarki poprzez osłabianie własnej waluty. Łatwiejsze to niż tworzenie korzystnych warunków dla biznesu a nie mającym pojęcia o ekonomii wyborcom łatwo się sprzedaje patriotyczne wrzutki o słabej walucie jako atrybucie niepodległości.

MaxFiend 28.06.2021, 12:56

Już dawno powinniśmy być w strefie euro i nie trzymać się słabej i chwiejnej złotówki.

Glaudiusman 28.06.2021, 12:54

Polska powinna zachować swoją walutę na zawsze i zrezygnować ze sztucznego Euro, a UE przegonić osraną miotłą raz na zawsze. Bo to największy szkodnik i 4 rzesza.

Suweren 28.06.2021, 12:52

I jak najszybciej wysłać Tuska do poradni: . . https://www.youtube.com/watch?v=s3QNC8_wP4k

­ kolejny fake news Frondy 28.06.2021, 12:48

Pod warunkiem, że za 1 US$ będziemy płacić 50 grp.

🐟 28.06.2021, 12:46

Nie. Bo jest hańbą i zakałą nie tylko Lublina.

Eris44 28.06.2021, 12:42

Euro jest tak skonstruowane, że dla Niemiec jest zbyt słabe (jest słabsze niż była DM), a dla reszty państw strefy euro za silne (zwłaszcza dla GR, ES, PO, IT, FR itd.). Niemcy dzięki euro mogły wzmocnić swoje przewagi technologiczne i konkurencyjności i stać się największym eksporterem finalnych produktów w świecie|). I dzięki temu uzyskiwać ogromną nadwyżkę w bilansie handlowym. Ale, że bilans musi się wyzerować, skoro ktoś ma w eurolandzie nadwyżkę - ktoś musi mieć deficyt. I mają go zwłaszcza kraje południa Europy - nie ze swojej winy, tylko euro jest po prostu nie dla nich, sprawia, że ich towary są drogie, a więc niekonkurencyjne. W 2002 r. Włochy miały nominalne PKB na mieszkańca na poziomie 91% PKB Niemiec, a obecnie na poziomie 75% PKB Niemiec. Grecja jeszcze bardziej zubożała. Jeśli strefa euro przetrwa przez kolejne dekady - będziemy obserwować z jednej strony zamożne Niemcy, a z drugiej - resztę państw strefy euro w stanie mniej lub bardziej zbliżonym do Grecji, czy Włoch.

pompon 28.06.2021, 12:41

Bo blokuje tęczowym dostęp do dzieci!

Anonim 28.06.2021, 12:37

Były też ruble i marki - ale Polacy nie chcą takich zmian historycznych.

Suweren 28.06.2021, 12:19

I jak najszybciej pozbyć się Czarnka ze stanowiska. W tym szczytnm celu można wesprzeć akcję: https://dzialaj.akcjademokracja.pl/campaigns/obywatelskie-wotum-nieufnosci-czarnek

Wielka Narodowa Nowenna Pompejańska 28.06.2021, 12:15

DZIŚ--- rozpoczyna się odmawianie Wielkiej Narodowej Nowenny Pompejańskiej. Program: CZAS TRWANIA łącznie 54 dni, Cześć błagalna od 28.06.2021r do 24.07 2021. Część dziękczynna od 25.07.2021 do 20.08.2021 GODZ: 20.30 do 21.30 INTENCJA: Aby przez nawrócenie ludzi, upadły masońskie plany szczepień i zniewolenia ludzkości. Możesz włączyć się w dowolnym czasie odmawiania nowenny, odmówić 1 dziesiątkę Różańca albo więcej. Może być odmawiana w domu, na zewnątrz- przy figurach Matki Boskiej, Serca Pana Jezusa, przy Krzyżu, możesz odmawiać sam, z rodziną albo w towarzystwie, z sąsiadami , w grupie małej albo wielkiej, w Kościele. Szczęść Boże. Oczywiście bardzo pięknym byłoby, gdyby w tę inicjatywę włączyli się wierni w parafiach, podając informacje w ogłoszeniach do wiernych! Nowenna zostanie zainicjowana właśnie przy figurze Matki Boskiej przy Kościele jednej z Parafii w Polsce, z udziałem wiernych.

Po 11 ... 28.06.2021, 12:10

A dlaczego akurat złoty ma zostać na zawsze? Dlaczego nie zachowaliśmy denara? Dukata? Talara? Szeląga? Krajcara? Co? Co tam słyszę? Aaaa, że zmiany historyczne zmieniały też walutę. No właśnie.

qq 28.06.2021, 12:04

Chciałbym zachować na zawsze, ale ciągle mi ubywa.

na wsze 28.06.2021, 12:03

to dziad w szpitalu umarł

Polecane

Czytaj dalej