Polska

Prof. Czarnek: Nie pozwolimy na cenzurę na uczelniach!

We wtorek rząd przyjął projekt ustawy nazywany „pakietem wolności akademickiej”, która ma uniemożliwić karanie wykładowców uczelni wyższych za wyrażane przez nich przekonania światopoglądowe, religijne i filozoficzne. O projekcie mówił na antenie Polskiego Radia 24 minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.

2 min czytania
Fot. screenshot - YouTube (RMF24)
Fot. screenshot - YouTube (RMF24)

We wtorek rząd przyjął projekt ustawy nazywany „pakietem wolności akademickiej”, która ma uniemożliwić karanie wykładowców uczelni wyższych za wyrażane przez nich przekonania światopoglądowe, religijne i filozoficzne. O projekcie mówił na antenie Polskiego Radia 24 minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.

Przygotowany przez prof. Przemysława Czarnka projekt nowelizacji ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce jest odpowiedzią na obecną na polskich uczelniach cenzurę, która dotyka zwłaszcza profesorów o konserwatywnym światopoglądzie. W myśl nowych przepisów nauczyciel akademicki nie będzie mógł zostać pociągnięty do odpowiedzialności dyscyplinarnej za wyrażanie przekonań światopoglądowych, religijnych i filozoficznych.

Projekt natychmiast stał się przedmiotem krytyki lewicowych salonów, o czym mówił Polskiemu Radiu 24 szef MEiN.

- „Ludzie, którzy twierdzą, że są wolnościowcami, są za otwartością i tolerancją bez granic, krytykują pakiet wolności akademickich, który zakłada, że zgodnie z konstytucją nikt nie będzie mógł być pociągnięty do odpowiedzialności za swoje poglądy”

- zauważył minister.

Odniósł się również do głośnej w ostatnich dniach sprawy hiszpańskiego nauczyciela biologii i geografii, który został zawieszony, ponieważ jako biolog uczył dzieci, że istnieją dwie płcie. Wyjaśniał, że „mężczyźni rodzą się z chromosomami XY, a kobiety z chromosomami XX i chociaż mogą poddać się operacji zmiany płci, genetycznie zawsze będą mieli chromosomy XY lub XX”. Wypowiedzi te uznano za „homofobiczne, rasistowskie i patriarchalne, wykazujące pogardę dla innych grup”.

- „W Polsce, dopóki rządzi PiS, nauczyciele są i będą wolni, i żadne prześladowanie za poglądy z tego tytułu nie będzie ich dotykało. To jest zupełnie oczywiste”

- zapewnił prof. Czarnek.

Podkreślił, że proponowanym zmianom sprzeciwiają się osoby, którym zależy na wypchnięciu z uczelni naukowców o konserwatywnych poglądach.

kak/Polskie Radio 24, tvp.info.pl

Komentarze

50 komentarzy

Dodawanie komentarzy wymaga zalogowania.

Gienek19 09.07.2021, 14:44

Zaledwie wikary.

ian 09.07.2021, 03:33

czerwony pajacyk pisowski tylko szczeka nic więcej

Tadek 09.07.2021, 01:29

Nareszcie kazdy bedzie mogl wyglaszac swoje racje od prawa do lewa a nie tylko lewactwo. Dziekujemy.

leszczyna 08.07.2021, 19:25

"Wiara naukowa" to wiara naukowców w pewne treści uchodzące za udowodnione i pewne, ale w rzeczywistości nie będące nimi. Przykładem może być wiara w zgodność diety z grupą krwi, polegającą na rzekomo wybiórczym przyswajaniu przez człowieka danego pożywienia zależnie od jego grupy krwi. Wielu dorobiło się na tej fikcji. Albo lobotomia - procedura medyczna oparta na błędnych podstawach teoretycznych. Podobnie sięgająca tysięcy lat wiara w wyłącznie męski udział w przekazywaniu życia, którego kobieta jest jedynie żywicielką i rodzicielką, ale dawcą jest mężczyzna. Stąd odpowiedzialność karna za zabójstwo matki i zabójstwo ojca bywała inna. Dopiero w końcu XVIII wieku opisany został rozwój zarodka powstałego z fuzji dwu rodzicielskich komórek rozrodczych. Inna odsłona tego zjawiska to wiara "maluczkich" w treści podbudowane autorytetem naukowym i rozpowszechniane w mediach. Naukowcy pełnią rolę proroków wykładających, w co trzeba wierzyć. Bo jak wiedzieć, gdy naukowiec twierdzi coś zależnie od powiewu trendów uczelnianych? - przykładem tego jest seksuolog Lew-Starowicz, który uznawał elektrowstrząsy jako metodę leczenia homoseksualizmu, a potem, gdy z Zachodu powiało inaczej, wycofał się z dotychczasowego stanowiska. Są wierzący historycy, którym źródła wiedzy nie przeszkadzają głosić swojej wiary na uczelniach i nie tylko.

inter 08.07.2021, 18:41

Już przyhamuj to lizydupstwo wobec Tuska. Ani to oryginalne, ani śmieszne. A jak jesteś chory, to idź się lecz człowieku!

Brawo! 08.07.2021, 18:37

Najlepszy minister! Nadzieja dla Polski! Tak działać profesorze!

Anonim 08.07.2021, 17:36

Pisząc to zwracasz się do człowieka który przekazuje pieniądze podatników na KUL - między innymi dla katedry METAFIZYKI czy muzykologii. Ten człowiek nie ma wstydu.

Anonim 08.07.2021, 17:27

To jeszcze minister czy już proboszcz?

anonim 08.07.2021, 17:26

Czarnek nie tylko pozwala na cenzurę - on wprowadza swoją! Najgorszy minister edukacji od czasu Giertycha.

pytajnik 08.07.2021, 16:35

Czy można wątpić, że Pan Minister wdroży nauczanie polskich biskupów: „Kościół nie zostawia ich samotnych w obliczu życiowych zmagań. Wśród osób, które skorzystały z terapii w katolickich ośrodkach „Odwagi” ponad 30% potrafiło zmienić swą orientację i podjąć życie w sakramentalnych związkach małżeńskich.” ( http://episkopat.pl/swiadkowie-ewangelii-zycia/ )?

rebeliant 08.07.2021, 15:31

Karnowscy : "Czarek rozwiewa wątpliwości ws. pakietu wolności akademickiej: Będziemy w Europie krajem w najwyższym stopniu wolności naukowej"...to coś jak kiedyś, że demokracja socjalistyczna to właśnie jest to najwyższe stadium demokracji..

Po 11 ... 08.07.2021, 15:31

Boże ... co to jest "wiara naukowa"???

Polak 08.07.2021, 13:32

I nic poza kłamliwym skamleniem nie potrafisz?

Anonim 08.07.2021, 13:26

i bardzo dobrze, byli za mało gorliwi

Anonim 08.07.2021, 13:15

Oczywiście brak cenzury dla przekonań słusznych, ale jak najbardziej cenzurować przekonania niesłuszne. Minister Czarnek pouczy jak odróżniać jedne od drugich.

leszczyna 08.07.2021, 12:18

Ma nie być kary za "wyrażanie przekonań", natomiast "propagowanie wiary" to co innego. Tu należy rozróżnić 'wiarę religijną" i "wiarę naukową".

K.K. 08.07.2021, 10:31

Twój komentarz to przejaw katofobii, dyskryminacji, nietolerancji, mowy nienawiści, jednym słowem faszyzmu. Szczujesz przeciwko katolikom i wielu może przez ciebie popełnić samobójstwo. Jakby tego było mało podpisujesz się "Polak" wprowadzając co mniej świadomych w błąd.

FernandoPessoa 08.07.2021, 09:51

Czarnek, weź się za Uniwersytet Szczeciński. Wystarczy spojrzeć na profil ideologiczny ludzi, którzy wykładają tam, uwaga, polonistykę: youtube.com/watch?v=qP405FiAoXU&t=78s Jak to się dzieje, że polski podatnik, teoretycznie łożąc na polonistykę, w rzeczywistości finansuje tak cenne i potrzebne światu dziedziny, jak tzw. posthumanistyka, badania nad bałkańską prozą kobiecą czy inne rodzaje całkowicie bezwartościowych dyscyplin, które nie wiadomo na jakiej zasadzie są w ogóle obecne w programach nauczania uniwersyteckiego. I nie, nie chodzi tutaj o żadne ogólne tępienie humanistyki, chodzi o tępienie psuedo-humanistyki, która de facto nie posiada jakiejkolwiek istotnej wartości poznawczej, a na dodatek jest bardzo wyraźnie sprofilowana ideologicznie, ergo nie jest to przypadek np. filozofii, psychologii czy filolologii języków obcych. I radzę sprawdzić, kto w Szczecinie kieruje "instytutem literatury i nowych mediów", pod który podpadają np. filologie francuska, norweska czy hiszpańska, a więc te kierunki, które rzeczywiście przyciągają ambitnych studentów oraz oferują wartościową wiedzę i umiejętności. Ale to już temat na inną dyskusję, poświęconą stanowi polskiej polonistyki oraz całkowicie nieadekwatnej pozycji, jaką poloniści zajmują na uczelniach.

Doktor hab. Proktor 08.07.2021, 09:14

Doznałem oświecenia, że pierwszy obywatel jest debi.lem. Będę mógł głosić tę religię?

Albert 08.07.2021, 08:31

W KUL najlepszy jest ten cały aspekt kabaretow-przaśny. Nic z poważnej nauki tam nie ma.

Bystry 08.07.2021, 08:22

Panie ministrze w wielu sprawach ma pan rację i to się chwali, ale proszę się przyjrzeć ponieważ wasi samorządowcy wzięli się za porządnych nauczycieli i wywalają ich na bruk. Są to ludzie, którzy głosowali na Was, nie dali się wciągnąć w strajki PZN, dziś płacą za to utratą pracy.

Polak 08.07.2021, 08:01

Przemuś, przecież właśnie w ramach walki z cenzurą poważni ludzie sprzeciwiają się głoszeniu katolickich bredni na uczelniach.

Suweren 08.07.2021, 07:36

To tak nie działa, kiedy katonacjonały pachają się wszędzie, włącznie z łóżkiem i gaciami sąsiada.

Tow. Czarnek 08.07.2021, 07:30

W ramach z walką z cenzurą na uczelniach wprowadzimy cenzurę na uczelniach.

Anonim 08.07.2021, 07:11

Jeśli ci się nie podoba nacjonalistyczna indoktrynacja, to się jej nie poddawaj. Wystarczy że będziesz omijał szerokim łukiem miejsca gdzie przebywają nacjonaliści.

PiotrS 08.07.2021, 06:59

Atomek, mimo wszystko KUL jest dość dobrą uczelnią. Nie porównywałbym jej do szkoły Rydzyka...

Chyba j.e.b.n.e. ze smiechu🤣 08.07.2021, 06:53

Donald Tusk ostatnio jak widac dobrze sie bawi odpowiadajac na pytania „dziennikarzy intelektualistow“TVP pochadzacych z Koziejdupkiszlacheckiej albo Sosnowkiprzylesnej , wyksztalconych w wyzszej szkole rolniczej w toruniu⚡️

witia 08.07.2021, 06:46

Tak jest panie profesorze. Tak trzymać. Popieram bezwzględnie.

IMiR 08.07.2021, 06:30

wszedzie gudlaje zboczone hartmany po KULwieczym widzisz? Do lekarza od glowy pisiaku ;)))

rychu 08.07.2021, 06:02

Ni wuja żyd pierwowo sorta

r 08.07.2021, 06:00

AAAtomek tys to srul z esbe wez wyjedź do izrahela i tam sprzedaj te talmudyczne mądrosci .

rychu 08.07.2021, 05:57

Stary srał za stodoła w sztetlu a ty inteligenta udajesz

AAAtomek 08.07.2021, 05:56

Jestem Polakiem, byłym katolikiem. Po twoim akcencie i ortografii widać, że jesteś ruskim zwykłym trollem albo głupim prawakiem?

🦄⚡️🏳️‍🌈Żyd Ateista Dumny pedał🏳️‍🌈⚡️🦄 08.07.2021, 05:55

Gudłaju Zboczony Hartman też po KULu

Tomek 08.07.2021, 05:53

Ty to zyd trockista z religią ze stepow Chazari ?

AAAtomek 08.07.2021, 05:52

Ty chyba Żyda widziałeś jedynie, w kościele, na krzyżu?

Normal 08.07.2021, 05:51

Gender powinno być wywalone z uczelni bo to nie ma nic wspólnego z nauką. Podobnie jak nauka o reinkarnacjach Putina, czy marksistowsko-leninowski Łysenkizm.

AAAtomek 08.07.2021, 05:51

A tak na spokojnie, głoszenie bzdur to jedno, publikowanie bzdur to drugie. Tutaj bez należytego warsztatu naukowego taki numer nie przejdzie. Ale zawsze pozostaje opcja publikacji w różnych czasopismach "tymczasowych " KUL, albo Szkoła Rydzyka...

Suweren 08.07.2021, 05:50

Nie pozwólmy na nacjonalistyczno-katolicją indoktryncję dzieci: https://dzialaj.akcjademokracja.pl/campaigns/obywatelskie-wotum-nieufnosci-czarnek. Precz z fundamentalizmem z polskich szkół!

IMiR 08.07.2021, 05:49

ehhhh jakim prawem wy tego ministranta po KULwieczym "prof." nazywacie?!...

rychu 08.07.2021, 05:49

Zrobcie porzadek z żydami na uczelniach a problem sam zniknie

AAAtomek 08.07.2021, 05:48

Wreszcie będzie można głosić na uczelniach, że religia katolicka to tylko mity i bajki z pustynnych obszarów Bliskiego Wschodu.

Darek 08.07.2021, 05:46

Jaki ministrant, to jest... jaki minister takie uczelnie. Teraz nauczyciel będzie mógł palnąć każdą bzdurę, np nauczyciel historii będzie mógł uczyć studentów, że nazistowska Polska w 1939 roku napadała na demokratyczne Niemcy i nic nie będzie można z tym zrobić, bo PiSowskie przepisy nie tylko legalizują nauczanie głupot i kłamstw, co nawet do tego zachęcają - oby senat odrzucił, ale leniwe PO-matoły nawet nie przyjdą na głosowanie jak zwykle.

Normal 08.07.2021, 05:45

Profesor wykłada -- student słucha i się uczy. Jeśli mu sie nie podoba, to zawsze może studiować gender.

Po 11 ... 08.07.2021, 05:45

Gdzie studiowałeś?

Po 11 ... 08.07.2021, 05:43

Nie wiem czym są "przekonania filozoficzne", ale wiem czym są np. przekonania religijne. Dla przykładu ktoś może być przekonanym i wierzyć, że Putin to reinkarnacja Jezusa. A co, kto zabroni? No i teraz Czarnek będzie bronić prawa takiej osoby do propagowania takiej wiary na uczelniach? Mało? To na deser dodam światopogląd marksistowsko-leninowski. Też będzie jego głoszenie hołubione przez Czarnka? Głupota naszej władzy powala ...

Normal 08.07.2021, 05:42

Oby się udało - bo na zachodzie jest już takie lewackie, gender zaczadzenie, że to studenci oceniają profesorów, i studenci decydują jaki profesor, i co może wykładać na uczelni.

Foster 08.07.2021, 05:34

Po czynach ocenimy.

Józef 08.07.2021, 05:32

Czyli jak profesor na wykładzie powie że można chorego leczyć modlitwą, to student medycyny ma to przyjąć za pewnik. A co będzie jak profesorem będzie jehowy i będzie nauczał że transfuzja to zło i nie należy jej przeprowadzać, bo to niezgodne z wolą Boga.

Anonim 08.07.2021, 05:29

Zaraz zaraz, a kto chciał likwidacji gender studies? A teraz się wolność marzy? Rozdwojenie jaźni?

Polecane

Czytaj dalej