Kościół

Katolik wobec Halloween. Ks. prof. Kobyliński o dwóch skrajnościach

Zbliża się Halloween, specyficzny sposób obchodzenia wigilii Wszystkich Świętych, który w Polsce stał się popularny za sprawą amerykańskiej popkultury. Obchodzenie tego „święta” budzi skrajne emocje wśród katolików. Jedni uważają, że obchodzenie Halloween jest oddawaniem czci szatanowi, inni studzą emocje i przedstawiają je jako niewinną zabawę. W programie „Newsroom” Wirtualnej Polski swoje stanowisko zaprezentował ks. prof. Andrzej Kobyliński, etyk z UKSW w Warszawie.

2 min czytania
Fot. screenshot - YouTube (Telewizja Republika)
Fot. screenshot - YouTube (Telewizja Republika)

Zbliża się Halloween, specyficzny sposób obchodzenia wigilii Wszystkich Świętych, który w Polsce stał się popularny za sprawą amerykańskiej popkultury. Obchodzenie tego „święta” budzi skrajne emocje wśród katolików. Jedni uważają, że obchodzenie Halloween jest oddawaniem czci szatanowi, inni studzą emocje i przedstawiają je jako niewinną zabawę. W programie „Newsroom” Wirtualnej Polski swoje stanowisko zaprezentował ks. prof. Andrzej Kobyliński, etyk z UKSW w Warszawie.

W ocenie ks. prof. Kobylińskiego nie należy pytać „czy świętować Halloween?”, ale „jak świętować Halloween?”.

- „Jak świętować Halloween, żeby nie obrażać uczuć religijnych i unikać różnego rodzaju nadużyć. Dlaczego w Polsce mamy problem? Ponieważ Halloween obchodzimy w kontekście uroczystości Wszystkich Świętych i dnia zadusznego”

- wskazuje duchowny.

Podkreśla, że w przeciwieństwie do Stanów Zjednoczonych, gdzie 1 listopada nie jest dniem wolnym od pracy i nie jest obchodzone jako wielkie święto, w Polsce mamy do czynienia z pewnego rodzaju zderzeniem kulturowym między Halloween a uroczystością Wszystkich Świętych i wspomnieniem zmarłych.

- „Nie zgadzam się z tymi głosami w Kościele katolickim w Polsce, które przesadnie łączą Halloween z opętaniami, z samym czystym złem. Uważam, że jest to przesada. Natomiast boli mnie osobiście na przykład, kiedy w ramach Halloween mamy pewne naśmiewanie się ze śmierci, z osób zmarłych, z przodków”

- mówi filozof.

- „Tutaj bardzo bym uważał, żeby w ramach Halloween nie dotykać tego, co jest świętością. Wszystko, co łączy się ze śmiercią i cierpieniem wymaga pewnej powagi. To jest pewna świętość”

- dodaje.

kak/wp.pl

Komentarze

64 komentarzy

Dodawanie komentarzy wymaga zalogowania.

avc3 01.11.2021, 18:02

adeptus skąd ty masz te objawienia? Z "Wyborczej"? Za dużo czytasz głupich gazet, no i wszystko ci sie pomieszało. Napij się herbaty lipowej, może ci przejdzie, choć rokowania są niewielkie.

Ignorant kobyła 01.11.2021, 17:57

"„Nie wolno dzieci straszyć diabłem. Nie wolno wmawiać im opętania." Tak, ale wolno wpychać te dzieci w objęcia szatana, wpychać w okultyzm i magię halloweenu. Kobyliński, niedouczony gość uchodzący za "profesora" nie wie, że halloween propaguje śmierć, i to nie śmierć fizyczną ale wieczną, piekielną. Byłoby dobrze, żeby Kobyliński zapoznał się wreszcie z wielowiekową nauką Kościoła na temat demonologii, czarnej magii, okultyzmu, wróźb, czarownictwa. Niech poczyta coś Ojca Posackiego (nawiasem mówiąc jezuity) lub ks. Zwolińskiego. Niech wreszcie dokształci się ignorant jeden, który poza parciem na szkło niewiele sobą reprezentuje. Swoją ignorancją, nieuctwem szkodzi Kościołowi i ludziom.

Sobota 30.10.2021, 06:10

A co jest polskie? A jeżeli jest to od kiedy?

QWE 30.10.2021, 06:07

Katolicy wyluzujcie. Bo potem wpadacie w jakieś transowe i opętaniowe zaburzenia psychiczne. Wasze opętanie jest po prostu zwykłą chorobą psychiczną pod kodem: ICD-10, F44.3).

QWE 30.10.2021, 05:58

Nad dodatek mającą wspólne korzenie z judaizmem i islamem (jeden pień i jeden Abraham), których tak nienawidzi.

Adeptus 30.10.2021, 05:17

Gadanie z katolami to jak gadanie do sedesu.

Adeptus 30.10.2021, 04:20

Powiedział katolik, wyznający religię stworzoną przez Żydów, przerobioną przez Rzymian i Greków, przyniesioną do nas przez Niemców ;) adeptusrpg.wordpress.com

Adeptus 30.10.2021, 04:19

Nie, to Wy wierzycie we wszystko, co Wam pasuje do teorii. Np. Ty dalej wierzysz w kłamliwą bajkę o "bogu śmierci Samhainie".

Adeptus 30.10.2021, 04:17

Oczywiście, że słyszałem, a raczej czytałem - wskazywałem, ze zagłębiłem się w doktrynę kościelną i nauczanie świętych. A ta obsesyjna nienawiść wobec "pychy" to jeden z przejawów chrześcijańskiego upadlania człowieka. adeptusrpg.wordpress.com

Aldona 30.10.2021, 02:28

Pierwsza zasada Sodomy brzmi: Im ktoś jest większym homofobem, tym większe prawdopodobieństwo, że jest homoseksualistą. W Kościele katolickim ich procent jest szokujący i nie jest to coś, co mnie zaskakuje. Szokująca jest tylko ich hipokryzja...

Anonim 30.10.2021, 02:27

Mam nadzieję,że po tym działaniu KK jeszcze więcej młodych ludzi zrezygnuje z lekcji religii i przestanie chodzić do kościoła.Od siebie dodam,że życzę im takiego samego upadku jak w Irlandii.

Świnty Piter 30.10.2021, 02:17

Pragnę przypomnieć, że Kościół katolicki brał czynny udział w zbieraniu podpisów pod nienawistnym projektem STOP LGBT Kai Godek. Projektem,atakującym ludzi o innej niż heteronormatywna orientacji. Kościół jest współodpowiedzialny za sianie nienawiści. Jest źródłem zła i przemocy.

Adeputus, SPIERDALAJ 30.10.2021, 00:38

YEHOWY!

Halloween i szabes, jakie to kurwa "polskie"?! 30.10.2021, 00:37

Może by tak Anglo-Amerykanom zaproponować Marzannę?! . . . . . . . . . . . . NIC, ale NIC tak mnie NIE WKÖRWIA jak małpowanie czegoś, czego NIE MA w naszej kulturze. Nie wspomnę o idiotycznych makaronizmach-angliczyzmach. . . . . . . To może coś ze szlachetnych Siuksów? Jakieś "pow wow"?!

sam pleciesz bzdury 29.10.2021, 20:23

niczego nie było co tobie nie pasuje

za św. Bernard z Clairvaux 29.10.2021, 20:19

o 12 stopniach pychy słyszałeś? zdaje się jesteś gdzieś na poziomie 8

Adeptus 29.10.2021, 19:01

Tak, unikają Bożego Narodzenia, bo wiedzą, że bazuje ono na pogańskich obchodach przesilenia zimowego, a nie chcą mieć do czynienia z niczym, co ma choć odrobinę związku z pogaństwem, nawet jeśli zostało zchrystianizowane. I masz rację - nie ma czegoś takiego, jak racjonalne chrześcijaństwo. Problem w tym, że Kobyliński wierzy, że jest to możliwe i próbuje chrześcijaństwo naprawić. A to niemożliwe, jak przyznałeś, chrześcijaństwo nadprzyrodzonością - czyli zabobonem - stoi. Nie ma sensu toczyć walki z egzorcystycznym oszołomstwem będąc katolikiem, skoro sam jezus egzorcyzmował na prawo i lewo. Kobyliński tego nie pojmuje, toczy walkę w przegranej sprawie i się chłop męczy. Dlatego życze mu rychłego oprzytomnienia i apostazji. adeptusrpg.wordpress.com

Adeptus 29.10.2021, 18:54

To dość oczywiste, że ciemnota nienawidzi wiedzy i postrzega ją jako zagrożenie. A ciężko sobie wyobrazić bardziej trafną personifikację ciemnoty, niż egzorcysta. Nie wspominając o tym, że tę historyjkę o księdzu, którego opętało, bo za dużo chciał wiedzieć, zapewne sobie Glas wymyślił - jak to mają w zwyczaju egzorcyści. Kiedyś będzie się mówiło "kłamie jak egzorcysta" albo "pleciesz egzorcyzmy" (w sensie głupoty) - o ile w ogóle ludzkość będzie pamiętała o tych żałosnych szarlatanach. adeptusrpg.wordpress.com

Adeptus 29.10.2021, 18:51

Nie jestem pewien, jak się określić - ale na pewno nie chrześcijanin (ani żyd czy muzułmanin). Do mojego odejście od wiary przyczynili się w znacznej mierze właśnie egzorcyści - oraz świeccy tępiciele okultyzmu w stylu Roberta Tekielego czy demonolodzy jak Posacki. Jak zobaczyłem, jak w imię wiary są gotowi głosić oczywiste, dziecinnie łatwe do zweryfikowania bzdury i kłamstwa - a ludzie bezkrytycznie w to wierzą - zacząłem wątpić w uczciwość chrześcijaństwa jako takiego. Zacząłem drążyć w Biblii, nauczaniu Kościoła, wypowiedziach różnych świętych - i uświadomiłem sobie, ze to takie same bzdury i kłamstwa jak farmazony egzorcystów. adeptusrpg.wordpress.com

Do Adeptus 29.10.2021, 18:45

Unikają zła nie obchodząc Bożego Narodzenia? A to dopiero ciekawostka! Nie ma "racjonalnego" chrześcijanstwa. Jeżeli ktoś wierzy, że Jezus jest Synem Bożym to musi wierzyć w Zwiastowanie i Niepokalane Poczęcie oraz w Zmartwychwstanie. To wszystko razem jest nadprzyrodzone. Sam Jezus dokonywał cudów a nie prowadził tylko samych dysputów naukowych.

Do Adeptus 29.10.2021, 18:33

Kolega ateista czy wyznanie inne niż KRK???

Chyba potrzebny księdzu egzorcysta... 29.10.2021, 18:30

Prewencyjnie wysłałbym ks. Kobylińskiego do egzorcysty bo coś za bardzo te jego wypowiedzi bagatelizują zagrożenie złem. Ks. Glas - ezorcysta, w książce pt. "Dekalog" podaje przykład księdza, który myślał, że pozjadał wszystkie rozumy, znał kilka języków, miał doktorat, czytał nawet Kabałę i na końcu został opętany. Trafił do egzorcysty i dopiero po egzorcyzmach został uwolniony.

Adeptus 29.10.2021, 18:29

"U mnie na osiedlu Halloween zawsze obchodzą jehowcy - to daje do myślenia, że sekciarze propagują niewinnie swoje sekciarstwo" Bzdura. Jehowici mają jeszcze większą obsesję na punkcie unikania "zła" i "okultyzmu" niż katolicy. Im nie wolno świętować nawet Bożego Narodzenia ani urodzin, bo zbyt pogańskie,. Za świętowanie Halloween wylecieliby z organizacji w trybie natychmiastowym. A co do księdza Kobylińskiego - też się dziwię, co taki rozsądny człowiek robi jeszcze w kapłaństwie. Kobyliński łudzi się, że można oczyścić chrześcijaństwo z zabobonów, że istnieje jakieś właściwe "racjonalne" chrześcijaństwo, które można uratować od wypaczeń - mam nadzieję, że wkrótce do końca oprzytomnieje i ostatecznie oderwie się od tej patologii. adeptusrpg.wordpress.com

Adeptus 29.10.2021, 18:25

Skąd się biorą opętania? Są dwie możliwości. Pierwsza to zwykła choroba psychiczna. Druga polega na tym, że ktoś uwierzy w egzorcystyczną propagandę w stylu "bawiłeś się na Halloween albo Andrzejkach, otworzyłeś diabłu drogę, teraz pewnie cię opęta" - zacznie w każdym podejrzanym odgłosie, niepowodzeniu, chorobie, natrętnej myśli doszukiwac się działania diabła, aż wreszcie w to uwierzy tak dalece, że zacznie się zachowywać, jakby naprawdę był opętany. I wtedy idzie do egzorcysty, który triumfalnie go od tego demona uwalnia - tą samą siłą sugestii, która wcześniej sprawiła, że ofiara uwierzyła, że jest opętana. A egzorcyzmowanie małych dzieci, to już ostra patologia i powinno być ścigane przez prawo. Wolność religijna ma granice, jeśli egzorcyści (najgorsze oszołomy, jakich ta ziemia nosi) ryją psychikę dzieciom, ta granica jest przekroczona i należy to ukrócić. Czemu w ogóle nie daje Wam do zastanowienia, że ogromna większość ludzi (jakieś 99,9%), która bawi się w Andrzejki, Halloween, wywoływanie duchów, uprawia jogę, ma w domu afrykańskie maski czy figurki Buddy, słucha metalu i techno, gra w "Diablo" czy ma styczność z innymi z setek "zagrożeń duchowych" urojonych przez egzorcystów, nie zdradza nigdy żadnych objawów opętania? Dlaczego w Niemczech, gdzie po aferze z zagłodzeniem Anneliese Michel zakazano egzorcyzmów, nie ma problemów z demonami? A odpowiadając na pytanie zawarte w tytule Twoje posta - po co są egzorcyści? Po nic pożytecznego. Po to, żeby szerzyć zabobony i zastraszyć wiernych. Egzorcyści to ohydni szkodnicy rujnujący ludziom życia. Wśród wielu paskudnych osobników w szeregach kleru, egzorcyści (w większości) należą do najgorszej hołoty, są mniej wiećej na tym samym poziomie, co pedofile. Jedyni w miarę porządni egzorcyści to ci, którzy mówią "prawdziwe opętanie właściwie prawie się nie zdarzają, 95% ludzi przychodzących do mnie odsyłam do psychiatry, bo mają problem z psychiką, nie demonem, ewentualnie staram się im pomóc rozmową, pocieszyć itd". W miarę porządni - brakuje im tego 5%, żeby stać się w pełni porządnymi. adeptusrpg.wordpress.com

Adeptus 29.10.2021, 18:20

Skąd się biorą opętania? Są dwie możliwości. Pierwsza to zwykła choroba psychiczna. Druga polega na tym, że ktoś uwierzy w egzorcystyczną propagandę w stylu "bawiłeś się na Halloween albo Andrzejkach, otworzyłeś diabłu drogę, teraz pewnie cię opęta" - zacznie w każdym podejrzanym odgłosie, niepowodzeniu, chorobie, natrętnej myśli doszukiwac się działania diabła, aż wreszcie w to uwierzy tak dalece, że zacznie się zachowywać, jakby naprawdę był opętany. I wtedy idzie do egzorcysty, który triumfalnie go od tego demona uwalnia - tą samą siłą sugestii, która wcześniej sprawiła, że ofiara uwierzyła, że jest opętana. A egzorcyzmowanie małych dzieci, to już ostra patologia i powinno być ścigane przez prawo. Wolność religijna ma granice, jeśli egzorcyści (najgorsze oszołomy, jakich ta ziemia nosi) ryją psychikę dzieciom, ta granica jest przekroczona i należy to ukrócić. Czemu w ogóle nie daje Wam do zastanowienia, że ogromna większość ludzi (jakieś 99,9%), która bawi się w Andrzejki, Halloween, wywoływanie duchów, uprawia jogę, ma w domu afrykańskie maski czy figurki Buddy, słucha metalu i techno, gra w "Diablo" czy ma styczność z innymi z setek "zagrożeń duchowych" urojonych przez egzorcystów, nie zdradza nigdy żadnych objawów opętania?

Po co i dla kogo są egzorcyści ks. Kobyliński??? 29.10.2021, 18:17

Czyli ks. Kobyliński wierzy, że szatan nie może opętać dzieci nieświadomie bawiących się w demoniczne Halloween albo księży profesorów. Bo nie. Tylko głupków atakuje po podstawówce, albo według niego nieszczepionych ze ściany wschodniej??? To przypomina radzieckich naukowców, którzy mówili, że Boga nie ma bo oni tak uznali. Ja się dziwię co ks. Kobyliński robi jeszcze w kapłaństwie? Skoro istnieje dobro - to musi istnieć zło. Skoro są święta chrześcijańskie przez które oddaje się cześć Bogu to są też święta pogańskie przez które oddaje się cześć szatanowi np. Halloween. I nie każdy uczestnik tego "święta" ma świadomość w czym uczestniczy. Większość myśli, że to zabawa bo dają cukierki. U mnie na osiedlu Halloween zawsze obchodzą jehowcy - to daje do myślenia, że sekciarze propagują niewinnie swoje sekciarstwo.

Typowe dla ks. Kobylińskiego 29.10.2021, 18:05

"Nie zgadzam się z tymi głosami w Kościele katolickim w Polsce, które przesadnie łączą Halloween z opętaniami, z samym czystym złem. Uważam, że jest to przesada" - Przesada? Chyba ks. Kobyliński nie widział jak w USA dzieci przebierają się za wampiry, zombie, trupy, DIABŁY, DEMONY. To ma być "niewinna zabawa"??? Czego to uczy od dziecka??? Że zło jest dobre. Ale zło nie może być dobre bo jest ZŁEM. Wstyd żeby ksiądz z tytułem profesora był LIBERALNIE nastawiony do pogańskiego, okultystycznego święta. Czy w ogóle ks. Kobyliński wierzy, że ktoś może być opętany? To po co są księża egzorcyści - księze Kobyliński? Też dla zabawy jak w Halloween? Bawią się? A słyszał ksiądz o opętaniach małych dzieci? Skąd one się biorą? Z tego że ktoś z ich rodziny oddawał cześć złu!!! A jak? A np. bawił się w czarną magię i świętował co roku Halloween. Przez zabawę w zło też może dojśc do opętania. Niech ks. Kobyliński czyta książki ks. Glasa - EGZORCYSTY!!!

Adeptus 29.10.2021, 16:34

Bzdura, powtarzasz wzięte z sufitu mity powtarzane bezmyślnie w kręgach chrześcijańskich. Zacznijmy od tego, że Celtowie nie czcili bóstwa śmierci i ciemności Samhaina. W ogóle nigdy nie było takiego bóstwa. Samhain to nazwa święta, nie osoby - prawdopodobnie oznaczało "koniec lata" lub "zgromadzenie", nic mrocznego. Brak jest jakichkolwiek danych, aby obchody Samhain wiązały się z masowym składaniem ofiar z ludzi. Tak samo, jak brak jest jakichkolwiek danych potwierdzających składanie ofiar z ludzie przez satanistów w czasie współczesnego Halloween. Jak zwykle, chrześcijanie szerzą bzdury na zasadzie "to pasuje do teorii, więc musi to być prawda!" ewentualnie "tak powiedział Autorytet (np. ksiądz), więc musi to być prawda!". No cóż, prawdopodobnie właśnie takie zachowania leżą u podstaw opowieści biblijnych, więc nie ma czemu się dziwić. A teraz radzę się zastanowić - skoro Wasze katolickie autorytety (i nie tylko katolickie, bo cała ta bajka o "bogu śmierci Samhainie" została wymyślona przez amerykańskich protestantów) bezczelnie okłamują Was w kwestii Halloween, to w jakich innych kwestiach również Was okłamują? adeptusrpg.wordpress.com

U korzeni Hallowenn stoi składanie ofiar z ludzi 29.10.2021, 15:45

Halloween to uwspółcześniona wersja starożytnego celtyckiego święta ku czci bóstwa śmierci i ciemności Samhain. Celtowie wierzyli bowiem, iż w dzień Samhain granica między światem żywych i umarłych zaciera się, a duchy zmarłych powracają na ziemię, są sprawcami kłopotów (np. niszczą plony), ale nade wszystko ich obecność ułatwiała druidom przepowiadanie przyszłości. Druidzi w ofierze celtyckim bóstwom składali ludzi dorosłych i dzieci, które wrzucali do wielkich ognisk (a z reakcji na ból palącej się ofiary odczytywali prognozy na przyszły rok), wokół których tańczyli wyznawcy kultu demonów. Współcześnie tradycja ta została przejęta przez satanistów, którzy uważają, że wtedy właśnie szatan ma szczególną moc. Anton Szandor LaVey, autor biblii szatana, mawiał, że „halloween jest najważniejszym dniem w roku kościoła szatana”. Jest to więc „święto” dusz potępionych, oddanie czci szatanowi, noc kpin z Boga, Jego świętych i Kościoła, noc „czarnych mszy”, odbierania dziewictwa ofiarom na ołtarzach szatana, narkotyczno-seksualnych orgii związanych z jednoczeniem się z demonami i diabolicznych obrzędów, podczas których dokonuje się masakrowania zwierząt i rytualnego mordu niewinnych ludzi: dorosłych uznawanych za szlachetnych, a przede wszystkim dzieci. Sataniści deprawują dzieci, wykorzystują je seksualnie, robią wszystko aby zniszczyć to, co jest w nich najpiękniejsze: niewinność, ufność i ciekawość świata.

matis89 29.10.2021, 15:38

W nazwie jest przekręcona literka. Nie Halloween tylko Hell - oween.

reasumując 29.10.2021, 15:29

za tego księdza trzeba się modlić, bo z pasterza przeistacza się wilka, a przynajmniej w lisa

no i co w związku z tym? 29.10.2021, 15:27

przejmujecie władze, kiedy, jutro, z tydzień czy na świetego nigdy???

Adeptus 29.10.2021, 15:22

Jaki diabłu ogarek? To wyście sobie wymyślili, że Halloween ma jakikolwiek związek z czczeniem diabła. No dobra, wymyślił Anton Szandor La Vey, a wyście dali się strollować (tak samo, jak udało mu się wmówić, że pacyfka to "krzyż Nerona" czy sporo innych wymyślonych z sufitu mitów, a chrześcijanie to łyknęli jak pelikany). No i skąd wziąłeś pomysł, że wklejam skopiowane? Czy oskarżanie bliźniego bez podstaw nie jest przypadkiem grzechem? adeptusrpg.wordpress.com

Adeptus 29.10.2021, 15:17

Ha, jasne - przebranie się za potwora dla zabawy (pomijając, że znaczna część dzieci nie przebiera się za potwory, czego nie chcesz dopuścić do świadomości) ze świadomością, że to zmyślony stwór, niszczy psychikę.... Natomiast katolickie straszenie piekłem i diabłem na poważnie, niby nie? Jeśli jakieś dziecko ma problemy psychiczne po zabawie maskowej, to najprawdopodobniej dlatego, że jakiś chrześcijanin wmówił mu, że otworzyło furtkę "prawdziwemu" diabłu i teraz on je może dopaść. Zresztą, nie potrafię sobie wyobrazić okrutniejszego i bardziej przerażającego potwora, niż biblijny Bóg. adeptusrpg.wordpress.com

Adeptus 29.10.2021, 15:12

Dobrze. Być wartałoby rozważyć zmianę handlarza, u którego Waćpan zaopatrujesz się w płyny, proszki i pigułki powodujące pocieszne zakłócenia w postrzeganiu rzeczywistości? Bardzo się starałem nie używać wyrazów obcojęzycznych, żeby Cię nie trafił szlag na widok "narkotyków" czy "halucynogenów". adeptusrpg.wordpress.com

Adeptus 29.10.2021, 15:02

Kolejny, który wypowiada się na temat, na który nie ma pojęcia i zakłada, że na Halloween wszyscy przebierają się za potwory oraz, że jego obchodzenie ma z założenia jakiś związek ze śmiercią - pozytywny, negatywny, jakikolwiek. Wyjaśnij mi, w jaki sposób drwi ze śmierci i czci szatana dziecko przebrane za kowboja czy rycerza i zbierające cukierki? adeptusrpg.wordpress.com

katolicka deratyzacja Polski 29.10.2021, 14:46

PO to partia faszystowska

katolicka deratyzacja Polski 29.10.2021, 14:46

Kobylinski to stary doswiadczony mason i prowokator.

Anonim 29.10.2021, 14:39

ty się przebierać nie musisz, żeby darli z ciebie łacha, wystarczy że będziesz sobą

Na Halloween przebiorę się 29.10.2021, 13:57

za tenkraj.

A czy wilczur "hrabiego" już nakarmiony? 29.10.2021, 13:56

Szabes nie szabes - gadzina żreć musi.

O tym nie dowiesz się z Frondy 29.10.2021, 13:53

W drugiej połowie października na PiS głos oddałoby 28 proc. Polaków. To spadek o 7 pkt proc. w stosunku do pierwszej połowy miesiąca. Koalicja Obywatelska otrzymałaby 17 proc. głosów, co oznacza wzrost o 2 pkt proc., a Polska 2050 Szymona Hołowni - 12 proc. poparcia, to wzrost o 1 pkt proc. Bardzo dużo Polaków wciąż nie widzi dla siebie odpowiednich reprezentantów na scenie politycznej.

Re Adeptus 29.10.2021, 13:25

Jednym z wielu problemów Halloween jest to, ze dzieci na Halloween nie przebierają sie zwykle w królewny -jak mówisz, tylko w diabły, - i ty o tym dobrze wiesz. Kolejna twoja szatanska , ale niezbyt wyrafinowana sztuczka . Dajecie dzieciom przed oczy diabły, kosciotrupy, potwory - a pózniej "dziwicie" sie że dzieci maja problemy psychologiczne.

co wy sobie jaja robicie? 29.10.2021, 13:19

co to za ksiądz jest, może Hołownie w ewangelizowaniu ludu tefauenwoskiego zastąpi? Później się dziwicie że ludzie z kościoła odchodzą, jak co kościół, to inne stanowsko. Jedni księża potępiają (i słusznie)te pogańskie gusła a Kobylinśki mówi że są w zasadzie ok, więc się przebierajcie w monsta, drwijcie, kpijcie ze śmierci i otwierajcie furki złemu, bo on przecież istnieje tylko w folklorze....

sam nic nie napiszesz tylko wklejasz skopiowane? 29.10.2021, 13:12

Bogu świece a diablu ogarek? to kpina, księżulo niech sobie robi i mówi co chce, ale ktoś budujący swą wiarę na skale, a nie na tym co jest modne i z czym jest mu na dana chwile miło i wygodnie, żadnych hellowynów obchodzić nie będzie. Tak samo nie będzie obchodzić bo ja wiem, dnia lalki woo doo czy wspólnego rżnięcia w Skiroławkach

da da "dilera" 29.10.2021, 13:04

makaronizmy-angliczyzmy matoła!

Adeptus 29.10.2021, 13:03

Nie promujący, tylko nie histeryzujący na temat okultyzmu i satanizmu (absurdalnie utożsamianych ze sobą). Sam nie przepadam za Halloween, mam podobne zdanie, jak ks. Kobyliński - nie widze nic niemoralnego w samej koncepcji, ale nie podoba mi się mieszanie go z "zadumą na temat śmierci" w związku z bliskością w naszej kulturze poważnego Święta Zmarłych. Dla Ciebie szaleństwem jest niewiara w to, ze dziecko zostanie opętane przez mitycznego demona, dlatego, że 21 października przebrało się za kowboja czy królewnę? adeptusrpg.wordpress.com

Żydek Adeptus jak żydek Krakus 29.10.2021, 13:02

Jak nie chüja ma w düpie, to ma kaktus!

Adeptus 29.10.2021, 13:00

Powiedział katolik, wyznający religię stworzoną przez Żydów, przerobioną przez Rzymian i Greków, przyniesioną do nas przez Niemców ;) adeptusrpg.wordpress.com

Re Adeptus 29.10.2021, 12:55

Dla wulgarnego Adeptusa oczywiscie artykul promujacy Halloween jest rozsądny. Również kiedy informowano o tym, że ksiedza zamordował imigrant, któremu ten ksiadz pomógł - nie kryłeś swojej satysfacji i zadowolenia. A Fronda musi cie bardzo lubic za wszystkie twoje komentarze - bo jesteś tutaj na portalu - ponoć katolickim - najczestszym komentatorem.. świety Antoni powiedział kiedys o naszych czasach - "Przyjda kiedys czasy, że ludzie beda szaleni i gdy zobaczą kogoś przy zdrowych zmysłach, powstaną przeciw niemu mówiac - jesteś szalony. - bo nie jesteś do nich podobny. " Miał racje, co nie znaczy, że ta garstka ludzi przy zdrowych zmysłach z wami - szalencami Adeptusie nie wygra.

Halloween i szabes, jakie to kurwa "polskie"?! 29.10.2021, 12:54

Może by tak Anglo-Amerykanom zaproponować Marzannę?! . . . . . . . . . . . . NIC, ale NIC tak mnie NIE WKÖRWIA jak małpowanie czegoś, czego NIE MA w naszej kulturze. Nie wspomnę o idiotycznych makaronizmach-angliczyznach. . . . . . . To może coś ze szlachetnych Siuksów? Jakieś "pow wow"?!

Adeptus 29.10.2021, 12:54

Eeeee, znaczy, według Ciebie gumowe kaczki sra.ją? Może zmień dilera, co? adeptusrpg.wordpress.com

matis89 29.10.2021, 12:53

Typowa wybielająca wypowiedź masońskiego lewakoateisty w sutannie, muszącego jeszcze trochę udawać katolika. Dla takich oszustów wprowadzenie do KK demona Pachamamy, biblijnej Ohydy Spustoszenia było spoko, więc takie Halloween to luzik. LZPKNTB+ też jest już jednak super, za Terlikowskim.

Anonim 29.10.2021, 12:46

PS. to już księżom więcej daję, ostatniej niedzieli 5zł na tacę!

mateusz 29.10.2021, 12:46

czy to jest jeszcze ksiądz katolicki czy TVNowski? A co bp Libera na jego lewackie wypowiedzi?

Żydek Adeptus jak żydek gumowa kaczka 29.10.2021, 12:45

jedynie co potrafi to - HEJTERSKA SRRACZKA!

Anonim 29.10.2021, 12:44

Heheh ten też niezły przekręt!:) Podobny mechanizm psychologiczny stosuje co księża. Przez te lata dałem mu 1 zł (jeden) jakieś...15 lat temu kiedy ówczesna moja pani nalegała, rzekomo niewrażliwy jestem i takie tam, dałem na odczepnego. Ówczesna złotówka warta dziś może i 5 zł, albo i dychę.

Adeptus 29.10.2021, 12:44

Oczywiście, zabawa w przebieranki i zbieranie cukierków to pierwszy krok na drodze do zostania mordercą i złodziejem. Gdyż? Skąd pomysł, że Halloween jest "pozornie" niewinne? Równie dobrze mógłbyś stwierdzić, że picie oranżady jest "pozornie niewinne" - najpierw Szatan mówi "weź wypij ten napój gazowany, to nic złego", a za chwilę "zamorduj matkę siekierę". Taki sam związek przyczynowo skutkowy. adeptusrpg.wordpress.com

Adeptus 29.10.2021, 12:41

Halloween nie niszczy chrześcijaństwa. Chrześcijaństwo histeryczny sprzeciw wobec tego nieszkodliwego święta (znaczy - to jeden z pomniejszych powodów, ale symptomatyczny), obnażający idiotyzm chrześcijaństwa. To jest tak, jakbym nagle zaczął głosić dookoła, że ludzie o zielonych oczach to podli dranie, którzy chcą mnie zamordować. Nic w ten sposób nie osiągnię, bo w rzeczywistości ludzie o zielonych oczach nic by mi złego nie zrobili, więc nie miałem się przed czym bronić - ale za to od tej pory wszyscy wokół będa mnie uważać za wariata. adeptusrpg.wordpress.com

Po 11... 29.10.2021, 12:41

Jasne, lepiej dać Owsiakowi na Złotego Melona. Niech sobie żyje, byle uczciwie nie rozliczył tego cyrku pt. WOŚP.

Jawny 29.10.2021, 12:40

Halloween jest, wg lewaków, spoko. To jest mała (na razie) furtka do piekła. Niby nic groźnego. Początki są zawsze pozornie niewinne. Przecież szatan nie powie nikomu: "zamorduj", "okradnij". Nie; będzie mamił: "korzystaj z życia", "nie daj sobie nic narzucić", "byle kleruch nie będzie ci mówił jak żyć", "jesteś wolny", "baw się" itp.

Anonim 29.10.2021, 12:39

Sam nie obchodzę halloween, sztuczne święto dziwaczne jakieś, ale jesli ktoś chce niech obchodzi co mi do tego. Powinnością zas katolika jest przede wszystkim łożyć w kabzę swojego księdza proboszcza dobrodzieja, wikarych i ich kolegów z kurii. To podstawy są przecież.

ostry 29.10.2021, 12:38

Ks Kobylinski , Terlikowski wiedzą że Halloween przekracza juz wszelkie granice na świecie - i że to 'swieto ' niszczy chrzescijaństwo - ale oczywiście będą go bronic. Takie jest ich zadanie , czołowych manipulantow, czołowych wilków w owczych skórach. A Fronda tylko im w tym pomaga. Nieładnie, widze często , frondo, że sami jestescie obłudni. Dzis naprawde trzeba wybrac, nie udawajcie, że tego nie wiecie.

Adeptus 29.10.2021, 12:33

O boże, o kur.wa. Brak mi słów. Tyle czasu czekałem, aż na Frondzie pojawi się artykuł o Halloween - bo że się pojawi, to było oczywiste - a kiedy wreszcie do tego doszło, jest w miarę rozsądny. Choć oczywiście nie obyło się bez "święta" w cudzysłowie (to odmawianie Halloween miana święta to jakaś katolicka obsesja). W ogóle zaczynam się zastanawiać, czy ostatnimi czasy Fronda nie próbuje trochę odejść od straszenia opętaniami i promowania egzorcyzmów, co od jakiegoś czasu było supermodne w kręgach katolickich. Publikuje wypowiedzi Kobylińskiego, który jest jednym z głownych przeciwników tego nurtu, nawet ostatni artykuł cytujący Zwolińskiego w kontekście magii zawierał ostrzezenia przed chorobami psychicznymi i dyrdymały o "egoizmie", ale brak bezpośrednich odwołań do opętań. Czyżby polscy biskupi, którzy do niedawna promowali nurt "duchowości charyzmatycznej", widząc w epatowaniu grozą, cudami i dziwami szansę na podtrzymanie słabnącego zainteresowania chrześcijaństwem wśród ludu, zorientowali się, że wyrasta im w ten sposób charyzmatyczny "kościół w kosciele", w którym zdanie egzorcysty jest ważniejsze od zdania episkopatu (o papieżu nie wspominając), już nie mówiąc o tym, że jest on zielonoświątkową piątą kolumną - i postanowili trochę odpuścić, a zmiany Frondowej polityki są tego odbiciem? A może doszukuję się zbyt wiele i za chwilę dla równowagi dostaniemy artykuł o Szatanie wciskającym się do ciał i umysłów poprzez halloweenowe cukierki? adeptusrpg.wordpress.com

Polecane

Czytaj dalej