Wiara

Trzeba mieć silną wiarę, aby być ateistą...

Ks. Mieczysław Piotrowski

13 min czytania
Zdj. Satyakamk, CC BY SA 3.0, Wikimedia Commons
Zdj. Satyakamk, CC BY SA 3.0, Wikimedia Commons

Ks. Mieczysław Piotrowski

Miłujcie się!

Ateizm może być dla wielu ludzi jakimś etapem na drodze szczerego poszukiwania prawdy, ale w niektórych przypadkach jest nie tylko wynikiem braku wiedzy, ale także owocem notorycznego łamania norm moralnych i pychy człowieka oraz działania złego ducha, który „jest kłamcą i ojcem kłamstwa” (J 8,44) i wszelkimi sposobami próbuje zafałszować w ludzkiej świadomości prawdę o Bogu i o człowieku.

PATRZĄC NA DZIEŁA, NIE POZNALI TWÓRCY

Ateiści wierzą, że istnieje tylko świat materialny, że nie ma innej rzeczywistości jak tylko ta, której doświadczamy zmysłami. Ateizm jest wiarą w to, że nie ma Boga, i często wiara ta opiera się na metafizycznych założeniach darwinizmu, według którego życie zaistniało w sposób całkowicie przypadkowy i rozwija się na drodze ewolucji, która nie ma żadnego celu. Darwiniści wierzą, że dzięki mechanizmowi doboru naturalnego i szeregu losowych mutacji powstawały tak skomplikowane organy jak mózg, oczy, skrzydła itd., że wszystkim kierują ślepe siły natury.

Tymczasem badania naukowe stwierdzają, że struktura molekularnej maszynerii życia jest nieskończenie bardziej  skomplikowana od systemów, które zostały zaprojektowane i zbudowane przez człowieka. Nie do pominięcia jest również kwestia informacji, która jest wytworem inteligencji: nawet najprostsza żyjąca komórka ma taki zasób informacji, jaki jest zawarty w 5000 egzemplarzach kilkusetstronicowej książki.

Rodzi się oczywiste pytanie: czy te niezwykle skomplikowane systemy informatyczno-biologiczne zostały stworzone przez Absolutną Inteligencję posiadającą Wszechwiedzę, czy są tylko efektem działania ślepych, bezcelowych i przypadkowych sił natury? Czy ta niezwykła złożoność, celowość i precyzyjne funkcjonowanie całego makro- i mikrokosmosu rzeczywiście mogły zaistnieć dzięki jakiemuś przypadkowemu działaniu ślepych sił natury?

Gdyby ktoś stwierdził, że jakiś przypadkowy proces ślepych sił natury doprowadził do powstania na przykład komputera, to zostałby uznany za człowieka chorego umysłowo. Nie dziwmy się zatem ostrym sformułowaniom w Piśmie św. o ateistach:

„Głupi [już] z natury są wszyscy ludzie, którzy nie poznali Boga: z dóbr widzialnych nie zdołali poznać Tego, który jest, patrząc na dzieła, nie poznali Twórcy. (…) Bo z wielkości i piękna stworzeń poznaje się przez podobieństwo ich Stwórcę” (Mdr 13,1.5).

„To bowiem, co o Bogu można poznać, jawne jest wśród nich, gdyż Bóg im to ujawnił. Albowiem od stworzenia świata niewidzialne Jego przymioty – wiekuista Jego potęga oraz bóstwo – stają się widzialne dla umysłu przez Jego dzieła, tak że nie mogą się wymówić od winy” (Rz 1,19-20).

Kto? Ci, „którzy przez nieprawość nakładają prawdzie pęta” (Rz 1,18).

W grudniu 2004 r. prof. A. Flew, duchowy przywódca światowego ateizmu, po 50 latach pracy naukowej wyznał swoją wiarę w istnienie Boga. Podkreślił, że wiara w Boga jest konkluzją jego długoletnich poszukiwań, w których opierał się na naukowych odkryciach w dziedzinie biologii, chemii i fizyki. Wskazał na odkrycie kodu DNA, który zawiera niesamowity zbiór informacji i równocześnie jest najgenialniejszym oprogramowaniem. Uznał, że to wszystko wskazuje na istnienie perfekcyjnej Inteligencji Boga Stwórcy.

Jak już wcześniej pisałem, „jednym z najbardziej przekonujących faktów naukowych, które wskazują na istnienie Boga Stwórcy, było dla A. Flewa odkrycie ludzkiego DNA. Wiemy, że DNA zawiera ogromną ilość informacji, które są zapisane w informatycznym kodzie. Nasuwa się zatem logiczny wniosek, że musi istnieć jakaś Inteligencja, która ten informatyczny kod (pewien rodzaj niezwykle skomplikowanego oprogramowania, w którym są zawarte najdrobniejsze szczegóły ludzkiego ciała, takie jak płeć, kolor oczu, włosów itd.) stworzyła i sprawiła, że te informacje tak pokierują procesami naturalnymi, iż powstaje konkretny, niezwykle złożony biologiczny organizm.

Trzeba pamiętać, że informacje zawarte w molekule DNA są od niej odrębne, a ona jest tylko ich nośnikiem. Informacje te można określić jako skomplikowane oprogramowanie lub zapis myśli, a to wskazuje na istnienie osobowej Inteligencji. Części DNA, nazwane nukleotydami, tworzą logiczną całość i są połączone ze sobą, tak jak litery oraz wyrazy w tekście pisma. Zatem w DNA istnieje inteligencja, zaś zawarte w nim informacje, jak dowodzi prof. Michael J. Behe, nie są ani materią, ani energią.

Poznając prawdę o ludzkim DNA, prof. A. Flew zrozumiał, że ateizm nie ma żadnych logicznych podstaw i jest niczym innym jak tylko irracjonalną, ślepą wiarą w przypadkowe powstanie życia i całego wszechświata, który jest harmonijną całością i funkcjonuje zgodnie z zasadami logiki. Flew nazwał »komicznym wysiłkiem« sposób, w jaki ateista Richard Dawkins wyjaśnia pochodzenie życia, twierdząc, że był to tylko przypadek – »szczęśliwa okazja«” (Wiara i rozum, „Miłujcie się!” nr 3-2011).

Trzeba rzeczywiście mieć niezwykle silną wiarę, żeby być ateistą.

Rodzi się tutaj również pytanie, czy można pogodzić darwinowską ewolucję z wiarą w Boga, skoro uznaje ona, że na skutek bezcelowego procesu powstało życie i nastąpiła złożoność gatunków? Czy Bóg może kierować bezcelowym procesem?

WPŁYW NA ŚWIATOPOGLĄD I WYBORY ŻYCIOWE

Odpowiedź na pytanie o pochodzenie życia wpływa na światopogląd i wybory życiowe. Wiara ateistów w to, że nie ma Boga, często opiera się na metafizycznym twierdzeniu darwinizmu, według którego życie powstało w sposób przypadkowy, rozwija się na drodze ślepej ewolucji, natomiast świadomość człowieka jest wytworem mózgu, który przestaje istnieć w chwili śmierci. Dlatego za pełnoprawnych ludzi uznaje się tylko tych, którzy mają na odpowiednim poziomie ukształtowaną świadomość i psychikę. Nie są więc nimi dzieci nienarodzone, noworodki, ludzie ze starczą demencją lub w stanie śpiączki. Nie ma także obiektywnie istniejącej moralności. Takie są ideologiczne podstawy ustaw zezwalających na aborcję, eutanazję, zapłodnienia in vitro, eugenikę i genetyczne manipulacje. Trzeba pamiętać, że darwinizm stał się ważną częścią zbrodniczych ideologii komunizmu i narodowego socjalizmu. Wyznawali go nie tylko ateiści spod znaku sierpa i młota, ale także narodowi socjaliści z Hitlerem na czele.

Jest faktem, że wielu studentów w USA oraz w innych krajach, po wykładach o darwinowskiej ewolucji i przyjęciu jej jako naukowy pewnik, wyciągnęło wniosek, że skoro życie powstało przypadkowo i nie ma celu, to również ich życie nie ma żadnego sensu. Nic dziwnego, że w efekcie odrzucenia wiary w Boga wielu z nich popadło w depresję lub odebrało sobie życie – są w USA udokumentowane przypadki takich samobójstw. Głośnym echem w Stanach Zjednoczonych odbił się przypadek 22-letniego studenta Jessego Kilgore’a, który po przeczytaniu książki Bóg urojony, napisanej przez walczącego ateistę i darwinistę R. Dawkinsa, przestał wierzyć w Boga, stracił sens życia, co w końcu doprowadziło go do samobójstwa.

Jego ojciec po obejrzeniu filmu Expelled: No Intelligence Allowed (jest dostępny w internecie), który demaskuje manipulacje i kłamstwa darwinowskiego lobby w nauce, powiedział, że gdyby jego syn wiedział, że ateizm opiera się na irracjonalnej wierze, a nie na naukowych faktach, to wtedy na pewno nie odebrałby sobie życia.

Szukającym prawdy polecam książkę Michaela Dentona Ewolucja. Teoria w kryzysie (Evolution. A Theory in Crisis) oraz książkę Tajemnica powstania życia (The Mystery of Life’s Origine) Charlesa Thaxtona, Waltera Bradleya i Rogera Olsona.

ZANIK UCZCIWOŚCI INTELEKTUALNEJ

 Niestety, u wielu darwinistów zanika intelektualna uczciwość, kiedy okazują jawną wrogość wobec naukowych badań, które kwestionują dogmaty ich ateistycznej ideologii. Wbrew naukowym faktom, różnymi sposobami próbują stygmatyzować tego rodzaju badania jako nienaukowe i wyłączyć je z zakresu nauki. Z góry odrzucają wszystkie fakty kwestionujące podstawy ich ateistycznej wiary. Ignorują wszelkie dane, które wskazują na istnienie świata duchowego, nadprzyrodzonego.

Tylko materialistyczna wizja świata jest uznawana przez nich za naukową. Dane naukowe, które wskazują na istnienie we wszechświecie celowości i inteligentnego planu, są traktowane przez wyznawców darwinizmu jako zagrożenie dla nauki. Według nich nauka powinna potwierdzać ateistyczną ideologię, a jeśli nie potwierdza, to już nie jest nauką – takie jest błędne koło ich rozumowania. Znany matematyk William Dembski stwierdza, że

„ideologia materialistyczna tak bardzo zniekształciła badania nad pochodzeniem życia i kosmosu, że aktualna zawartość tych dziedzin uległa deformacji. Problem polega nie tylko na tym, że w sposób bezprawny wykorzystuje się naukę do lansowania światopoglądu materialistycznego, lecz że ten światopogląd w sposób aktywny kwestionuje naukowe badania, prowadząc do nieprawidłowych, nie mających potwierdzenia konkluzji na temat początków biologicznego życia i kosmosu w ogóle. Natomiast inteligentny projekt (Intelligent Design) przedstawia obiecującą naukową alternatywę dla materialistycznych teorii biologicznej i kosmicznej ewolucji – alternatywę, która znajduje rosnące teoretyczne i doświadczalne poparcie” (Duchowy mózg, s. 60-61).

LUDZKA ŚWIADOMOŚĆ I MÓZG

Od XIX w. darwiniści powtarzają wciąż te same, niemające pokrycia w ustaleniach naukowych twierdzenia, że człowiek jest produktem ślepych sił natury, a ludzki umysł, dusza, wolna wola są tylko złudzeniami spowodowanymi przez elektryczne wyładowania neuronów w mózgu. Wielu, którzy to słyszą, od kilkunastu dziesięcioleci, może nabrać przekonania, że tak rzeczywiście jest.

Tymczasem profesor Harwardu Owen Gingerich podkreśla fakt, że ludzki mózg jest najbardziej skomplikowanym fizycznym organem w całym wszechświecie. Znajduje się w nim 100 miliardów  neuronów i każdy z nich ma połączenie z 10 tysiącami innych neuronów. Liczba połączeń pomiędzy komórkami nerwowymi w jednym mózgu jest dużo większa od liczby gwiazd wchodzących w skład Drogi Mlecznej. Czy atomy, które wchodzą w skład mózgu, mogły stworzyć tak skomplikowaną strukturę na drodze czystego przypadku? Czy mają rację darwiniści, którzy twierdzą, że kiedy ustaje fizjologiczna praca mózgu, to wtedy przestaje istnieć świadomość człowieka?

Materialiści znaleźli się w ślepym zaułku, gdyż nie mają żadnej wiarygodnej hipotezy, która by tłumaczyła duchowe przeżycia człowieka i funkcjonowanie jego umysłu.

Dla ateistów umysł człowieka tradycyjnie rozumiany w ogóle nie istnieje, według nich to materialny mózg wytwarza zjawiska psychiczne oraz myśli. Laureat Nagrody Nobla w dziedzinie fizjologii i medycyny (1963) John Eccles (1903-1997), neurolog, jeden z największych autorytetów w zakresie badań ludzkiego mózgu, stwierdza, że materia nie jest w stanie wytwarzać zjawisk psychicznych i nie ma przechodzenia energii fizycznej w psychiczną.Tylko duchowa rzeczywistość może wytwarzać zjawiska psychiczne. Umysł jest czymś innym niż mózg.

Najpierw człowiek w swoim umyśle podejmuje decyzję o działaniu, która jest realizowana poprzez układ elektryczny mózgu. I tak na przykład mając do wyboru odpowiedzieć zemstą albo przebaczeniem na wyrządzoną mi krzywdę, decyduję się iść drogą przebaczenia i zwyciężania zła dobrem. Ta decyzja podjęta w moim umyśle jest przekazywana do realizacji elektrycznemu układowi mózgu. Tak więc duchowy umysł człowieka posługuje się w działaniu materialnym mózgiem.

John Eccles zdecydowanie odrzuca materialistyczną teorię umysłu, według której mózg jest rozumiany jako superskomplikowany komputer, w którym kora mózgowa generuje wszystkie myśli i uczucia. Określa tę teorię jako „zubożałą i pustą”, ponieważ posługuje się ona niejasnymi ogólnikami, a przede wszystkim nie jest zdolna uzasadnić cudu i tajemnicy niepowtarzalności ludzkiego „ja” wraz z jego kreatywnością i zdolnością wyobraźni (How the Self Controls Its Brain,  s. 33, 176). Wieloletnie naukowe badania ludzkiego mózgu doprowadziły J. Ecclesa do stwierdzenia, że wszyscy mamy osobowe „ja” – czyli niematerialny umysł, który działa poprzez materialny mózg. Tak więc oprócz świata fizycznego w człowieku istnieje umysłowy – czyli duchowy – świat i obie te rzeczywistości wzajemnie oddziałują na siebie.

„Skoro materialistyczna koncepcja – pisze Eccles – nie jest w stanie wyjaśnić i uzasadnić doświadczenia naszej niepowtarzalności, jestem zmuszony przyjąć nadprzyrodzone stworzenie niepowtarzalnego, duchowego, osobowego »ja«, czyli duszy. Wyjaśniając w terminach teologicznych: każda Dusza jest nowym Bożym stworzeniem wszczepionym w ludzki zarodek” (Evolution of the Brain, Creation of the Self, s. 237).

Dla prof. J. Ecclesa stało się oczywiste, że umysł człowieka, jego osobowe „ja”, istnieje jako duchowy wymiar człowieczeństwa i jest nieśmiertelną duszą. Widzimy więc, że naukowe fakty zmuszają do odrzucenia czysto materialistycznej interpretacji umysłu i duchowości człowieka.

LEKARSTWO NA ATEIZM

 Jedynym skutecznym lekarstwem na ateizm jest wytrwałe, szczere szukanie i poznawanie prawdy.

Historie nawróceń, które od wielu lat publikujemy na łamach naszego czasopisma, świadczą o tym, że wszyscy, którzy szczerze szukają prawdy, odnajdują ją w Bogu, który stał się prawdziwym człowiekiem w Jezusie Chrystusie i który po swoim zmartwychwstaniu jest nieustannie obecny we wspólnocie Kościoła katolickiego, aby nauczać, przebaczać wszystkie grzechy, uzdrawiać z wszelkich chorób duszy i ciała.

O Boskości Chrystusa i Jego zmartwychwstaniu mówią Ewangelie, apostołowie, którzy byli świadkami zmartwychwstania i którzy za tę prawdę oddali swoje życie, ponosząc męczeńską śmierć. O Boskości i zmartwychwstaniu Chrystusa nieustannie świadczy nauczanie i historia Kościoła, stale zwalczanego i prześladowanego wraz z milionami świętych i męczenników, którzy oddali i ciągle oddają za Chrystusa swoje życie.

Trzeba tutaj również przywołać szczególnych świadków męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa, na których wskazują badania naukowe, a są nimi Całun Turyński (płótno grobowe, w które zostało zawinięte po śmierci ciało Chrystusa) oraz Chusta z Manoppello,na której widnieje odbicie Jego zmartwychwstającej twarzy. W oparciu o wieloletnie i wszechstronne badania naukowe można z całą pewnością stwierdzić, że te dwa płótna to są dwa rzeczowe dowody zmartwychwstania Chrystusa.

Na Całunie Turyńskim widnieje trójwymiarowe odbicie przodu i tyłu ciała Człowieka, który został poddany strasznym torturom biczowania, cierniem koronowania i ukrzyżowania. Odbicie jest w fotograficznym negatywie, nie ma na nim żadnych barwników ani farb, a skrzepy krwi są nienaruszone, co świadczy o tym, że ciało nie było wyjmowane, lecz przeniknęło w tajemniczy sposób przez płótna. Z naukowego punktu widzenia jest pewne, że obraz ten nie został uczyniony ludzką ręką.

Najnowsze pięcioletnie badania wybitnych naukowców z Ośrodka Badań Jądrowych we Frascati pod Rzymem, ogłoszone w grudniu 2011 r., stwierdzają, że odbicie ciała Człowieka na Całunie Turyńskim nastąpiło na skutek gwałtownego wybuchu energii elektromagnetycznej, jakby potężnego błysku światła, które spowodowało przypalenie zewnętrznych włókien tkaniny i powstanie idealnie płaskiego obrazu, bez żadnej deformacji. Naukowcy stwierdzili, że tajemniczy błysk energii, który doprowadził do takiego odbicia, musiałby mieć moc 34 000 miliardów watów promieniowania ultrafioletowego próżniowego. Obecnie dostępne aparaty mogą wytworzyć promieniowanie o sile kilku miliardów watów UV próżniowego.

Wniosek jest prosty: współczesna nauka nie jest w stanie wytworzyć tego rodzaju wizerunku, jaki jest na Całunie Turyńskim.

W 2005 r. przełomowego odkrycia dokonał prof. R.N. Rogers wraz z grupą amerykańskich naukowców. Otóż poddali oni specjalistycznym badaniom zachowany fragment próbki, która została pobrana z Całunu do zbadania jego wieku metodą węgla C14 w 1988 r. Okazuje się, że ta próbka została pobrana z miejsca, w którym było tylko 40% oryginalnej lnianej tkaniny z czasów Chrystusa, a pozostałe 60% materiału to bawełniane nici ze średniowiecza, których użyto do naprawy tego fragmentu Całunu.

Było to główną przyczyną uzyskania przez specjalistów od datowania węglem C14 błędnego wyniku, który wskazywał na średniowieczne pochodzenie Całunu. Mamy już dzisiaj naukową pewność, że Całun pochodzi z czasów Chrystusa, a ze średniowiecza pochodzą tylko bawełniane nici użyte do jego naprawy. Ktokolwiek dzisiaj twierdzi, że Całun pochodzi ze średniowiecza, i powołuje się na badania metodą węgla C14 z 1988 r., czyni to albo ze zwykłej ignorancji, albo kieruje się złą wolą w propagowaniu kłamstwa (por. artykuł: Kompromitujący błąd, „Miłujcie się!” nr 2-2010).

Również odbicie twarzy zmartwychwstającego Jezusa na Chuście z Manoppello jest dla nauki wielką tajemnicą. Tkanina Chusty została utkana z bisioru, czyli morskiego jedwabiu, jest przezroczysta, a jednocześnie ogniotrwała jak azbest. Na tego rodzaju tkaninie jest niemożliwe namalowanie czegokolwiek. Badania naukowe jednoznacznie mówią, że martwe Oblicze z Całunu i żyjąca twarz z Manoppello to ta sama Osoba; odbicia te w 100% odpowiadają sobie strukturą i wymiarami. Dla naukowców jest oczywiste, że obraz Boskiego Oblicza z Manoppello nie mógł być namalowany przez człowieka (więcej informacji w „Miłujcie się!”, nr 4-2006).

Tak więc jednym z najbardziej czytelnych znaków, których autentyczność została potwierdzona wieloletnimi badaniami naukowymi i które wzywają ludzi do wiary w zmartwychwstanie Chrystusa, do otwarcia się na Jego miłość, są trzy obrazy, które nie zostały namalowane przez człowieka: Całun Turyński, Boskie Oblicze z Manoppello i obraz Matki Bożej z Guadalupe (więcej informacji w „Miłujcie się!”, nr 1-2010).

Wszechstronne badania naukowe stwierdzają, że takich obrazów nie jest w stanie uczynić współczesna nauka. Takie są fakty, o których mówią naukowe badania. Jeżeli człowiek przyjmie je z pokorą i otworzy swoje serce w wierze na tajemnicę miłości i miłosierdzia Boga, wtedy rozpocznie się proces jego duchowej przemiany i uzdrowienia. Wejdzie na drogę wiary i wolności, która zaprowadzi go do zjednoczenia się w miłości ze zmartwychwstałym Chrystusem. Jeżeli natomiast przez swoją nieprawość nałoży prawdzie pęta (por. Rz 1,18) i odrzuci te i wiele innych Bożych znaków wzywających go do nawrócenia się, to wtedy będzie szedł bezsensowną drogą duchowego zniewolenia i śmierci, która w ostateczności prowadzi do zguby wiecznej.

Najskuteczniejszym lekarstwem na ateizm jest wytrwałe i uczciwe szukanie prawdy, wierność przykazaniom Dekalogu, poznawanie Ewangelii oraz nauki i historii Kościoła katolickiego oraz modlitwa o dar wiary. Natomiast ludzie wierzący niech pamiętają o przestrodze: „Niech przeto ten, komu się zdaje, że stoi, baczy, aby nie upadł” (1 Kor 10,12). Dlatego niech codziennie modlą się o dar wiary, o nawrócenie grzeszników i niewierzących oraz niech sami dają przykład żywej, dojrzałej wiary, bezinteresownej miłości bliźniego i świętości życia.

Każdy człowiek, który wytrwale i szczerze szuka prawdy, na pewno ją odnajdzie i spotka Jezusa Chrystusa, który jest „drogą i prawdą, i życiem” (J 14,6). Niech jednak uczciwie, wytrwale szuka i nigdy się nie zniechęca.

Komentarze

61 komentarzy

Dodawanie komentarzy wymaga zalogowania.

Albert 30.06.2021, 07:47

Zamiast szczekać jak kundel podwórkowy i chwalić się, co ty to niby nie robisz codziennie, to po prostu odpowiedz na proste pytanie, które udowodni wszystkim czytającym, że masz choć śladowe pojęcie o tym temacie (który sobie sam wybrałeś, żeby mnie zagiąć). Jaki efekt da ci użycie korekty Fibonacciego do wykresu świecowego dla trendu krótkoterminowego? Nie wklejaj mu ti bredni, tylko napisz krótko w trzech słowach odpowiedź Wtedy uznam, że choć na tym się znasz. Na razie się tylko publicznie kompromituujesz z każdym kolejnym komentarzem.

Albert ty ośle! 29.06.2021, 15:41

Ty nie masz najmniejszego pojęcia co sobą "Fibonacci Sequence" reprezentuje! Nigdy z tym nie miałeś styczności, wiec, o czym tu mowa?! ........... Ja używam, niemal codziennie jak podejmuje kupna czy sprzedaży "akcji" (shares) za ILE i KIEDY! Od tego są "świeczki, wektory i ostateczne ratio", czyli przykładowo cena "akcji" (shares)w danym momencie oraz możliwa prognoza. Każdy kto się zajmuje INWESTOWANIEM w Giełdę Papierów Wartościowych MUSI ZNAĆ I UŻYWAĆ Fibonacci Sequence żeby nie strzelić rebusa! .............. GÓWNO o tym wiesz, bo z czym do gościa, z tą gównianą emeryturką?! ............... NIE MA odpowiedzi która by ciebie zadowoliła, bo jesteś STARYM, SFRUSTROWANYM, SAMOTNYM, BEZ GROSZA CH....... !!!!!! ...................... Ośle, daj sobie spokój z tym, "zadaj mi pytanie"

Ośle, daj spokój z tym. "zadaj mi pytanie" 29.06.2021, 15:37

Ty nie masz najmniejszego pojęcia co sobą "Fibonacci Sequence" reprezentuje! Nigdy z tym nie miałeś styczności, wiec, o czym tu mowa?! ........... Ja używam, niemal codziennie jak podejmuje kupna czy sprzedaży "akcji" (shares) za ILE i KIEDY! Od tego są "świeczki, wektory i ostateczne ratio", czyli przykładowo cena "akcji" (shares)w danym momencie oraz możliwa prognoza. Każdy kto się zajmuje INWESTOWANIEM w Giełdę Papierów Wartościowych MUSI ZNAĆ I UŻYWAĆ Fibonacci Sequence żeby nie strzelić rebusa! .............. GÓWNO o tym wiesz, bo z czym do gościa, z tą gównianą emeryturką?! ............... NIE MA odpowiedzi która by ciebie zadowoliła, bo jesteś STARYM, SFRUSTROWANYM, SAMOTNYM, BEZ GROSZA CH....... !!!!!!

Albert 29.06.2021, 06:30

Jestem takim ignorantem, że zadałem proste pytanie katośmieciowi uważającemu się za eksperta, w odpowiedzi dostałem tylko bzdurne linki i inwektywy. Po prostu nie masz pojęcia o temacie. Nawet nie masz honoru, by się do tego przyznać. Co więcej - zostałeś publicznie ośmieszony przez zupełnie anonimowego typa z Internetu. Musi ci być teraz bardzo przyjemnie. I bardzo dobrze, zasłużyłeś na to gnido. Zniszczę cię tak samo za każdym razem, kiedy ponownie zechcesz mi podskoczyć - nigdy o tym nie zapominaj.

Masz swoje "świecowe" IGNORANCIE! 28.06.2021, 09:29

Fibonacci Retracements -"świecowe" . . . . https://www.fidelity.com/learning-center/trading-investing/technical-analysis/technical-indicator-guide/fibonacci-retracement . . . . Jesteś kompletnym IGNORANTEM jeżeli chodzi o tzw. financial market i dlatego jesteś NĘDZARZEM!

mistrz 28.06.2021, 09:00

Po to żebyście Wy drodzy Wyznawcy pozwolili w końcu nam samym decydować o tym do jakich procedur medycznych mamy dostęp, co i kiedy wolno naam jeść jak wolno nam się ubierać i z kim i jak wolno nam uprawiać seks. Zasady Wyznania powinny ograniczać tylko Wyznawców

mistrz 28.06.2021, 08:57

Każdy kto uważa, że ateizm jest religią powinien pokazać jak siedzi na braku krzesła :) Problemem nie jest to że ktoś w coś wierzy i czuje się z tym dobrze. Problem zaczyna się kiedy wyznawcy w imieniu swojego boga chcą decydować do jakich procedur medycznych mamy dostęp, co i kiedy możemy jeść jak się ubierać oraz z kim i jak wolno nam uprawiać seks

mistrz 28.06.2021, 08:53

Masz rację tylko wtedy jeśli przyjmujemy tak zwanego Boga luk. Czyli ja czegoś nie rozumiem tzn że God did it

mistrz 28.06.2021, 08:51

Ewolucja nie ma celu końcowego ale nie jest przypadkowa. Ewolucja rozwija te cechy jakie w danym czasie i miejscu są bardziej przydatne do przetrwania. Osobniki którym łatwierj przetrwać mają większe szanse na reprodukcje

mistrz 28.06.2021, 08:49

Dawno nie widziałem tekstu z taką ilością błędów. Pomieszanie definicji słowa "wiara". Jeżeli ateizm jest "wiarą" to wierze się w niego podobnie jak "wierzy się w to że samolot którym lece nie spadnie. Statystyki wskazują na to że samoloty spadają relatywnie rzadko spadają. Jeśli więc do niego wsiadasz to zakładasz że prawdopodobieństwa że spadnie akurat ten samolot jest ekstrem,malnie niskie. Ma się to nijak do przyjmowania bez dowodów twierdzeń sprzecznych z weryfikowalną wiedzą o świecie. W tekscie znajduje się też klasyczny błąd zegarmistrza. Jeśli WIEMY że coś jest zaprojektowane to nie wynika z tego że wszystko jest zaprojektowane. Gdyby zaprezentowane przez autora rozumowanie zapisać w formie sylogizmu logicznego wyglądałoby to tak P1: Jeśli istnieją rzeczy zaprojektowanw to są one zaprojektowane P2: Istnieją rzeczy zaprojektowane W: Wszystko co istnieje jest zaprojektowane. Pała z logiki. Pomieszanie również ciężaru dowodu. To nie ja mam "szukać Boga". Jeśli drogi wyznawco oczekujesz że ja całe swoje życie (decyzje, moralność, plany, system prawny) ustawie wokół Twojego Boga to właśnie Twoim obowiązkiem drogi Wyznawco jest wykazanie że ten bóg jest prawdziwy

leszczyna 28.06.2021, 08:36

Stwierdzasz fakt?

PePe 28.06.2021, 08:16

Pierwsze akapity i już błędy. Dalej nie czytam " Ateizm jest wiarą" - w ten sam sposób mogę stwierdzić że chrześcijanin jest również ateistą bo nie wierzy w Mahometa. Ewolucja jest przypadkowa i nie ma żadnego celu. Większej głupoty nie można napisać. Jeśli była by to prawda to np. mielibyśmy trzecią bezwładną rękę wisząca sobie z pleców no bo ewolucja losowo by nam ją tam wytworzyła.

zorro 28.06.2021, 07:21

Święty Józef wychowywał cudze dziecko swojej żony.

MaxFiend 28.06.2021, 07:20

list z 3 stycznia 1954 r. Na rok przed śmiercią Albert Einstein pisał do filozofa Erika Gutkinda: "Słowo "Bóg" jest dla mnie niczym więcej niż wyrazem i wytworem ludzkiej słabości, a Biblia zbiorem dostojnych, ale jednak prymitywnych legend, ponadto dość dziecinnych. Żadna interpretacja, niezależnie od tego, jak subtelna, nie może tego zmienić".

zorro 28.06.2021, 07:17

Ateiści myślą logicznie i mają większą wiedzę naukową, szczególnie nauki ścisłe. Profesor astrofizyki to nie to samo co profesor teologii. Im ludzie mniej wykształceni i biedni, tym bardziej wierzą w zabobony i religie wszelkiej maści.

logika 28.06.2021, 05:12

"Głupi [już] z natury są wszyscy ludzie, którzy nie poznali Boga " A kto ich stworzył tak głupimi? Kto będąc istotą wszechmocną, mogącą sprawić aby urodzili się bardzo mądrzy, nie sprawił tego? I teraz za własne oczywiste zaniechanie ma karać tych, których sam skazał na bycie głupimi? Gdzie tu jest jakiś sens?

kafel 28.06.2021, 03:44

Masz rozum i wolną wolę i nikt się w to nie..... dla.

Albert 28.06.2021, 03:38

Kopiuj-wklej opanowałeś perfekcyjnie, ale nie odpowiedziałeś na pytanie. Ddo czego używa się korekty Fibonacciego dla wykresu świecowego dla trendu krótkoterminowego? To się wie, albo się nie wie. Nie wyguglujesz tego. Odpowiadaj konkretnie Żydku.

Dam 28.06.2021, 02:45

Fronda znowu będzie przekonywać, że niewiara wymaga wiary. To tak jakby niezbieranie znaczków było hobby, albo łysy był kolorem włosów. Może i znajdzie się ktoś, kto będzie głośno uważał zbieranie znaczków za głupie, zwłaszcza jak wszyscy wokół chcą mu pokazywać swoje klasery, ale to faktów nie zmienia.

Polak 27.06.2021, 18:13

Brednie spanikowanego sekciarza bojącego się prawdy i rzeczywistości. Ale cóż, religia zawsze była domeną tchórzów i głupków.

Maria Błaszczyk 27.06.2021, 18:02

"Niestety, u wielu darwinistów zanika intelektualna uczciwość". No cóż, wielka, wielka szkoda. Tylko że w przypadku osobnika zdolnego do zacytowania zdania jakiegoś profesora Harwardu Owena Gingericha, że ludzki mózg jest najbardziej skomplikowanym fizycznym organem w całym wszechświecie. No więc my pojęcia nie mamy - także pan profesor Harwardu Owen Gingerich nie ma pojęcia, bo nie mamy się tego jak dowiedzieć - nawet, jakiego rozmiaru jest wszechświat. Cokolwiek wiemy o naszej planecie, strzępki informacji mamy o niewielkiej liczbie pobliskich ciałach niebieskich. O miliardach miliardów innych nie wiemy nic. Trzeba wyjątkowego braku intelektualnej uczciwości, by stwierdzić, że nic bardziej skomplikowanego pod wzgledem fizycznym niż nasz mózg nie istnieje w czymś, o czym nie wiemy miliardowej części procenta rzeczy... Podobnie jak nie sposób dopatrzeć się intelektualnej uczciwości w utożsamianiu ateizmu z materializmem - serio, jak autor na to wpadł??? Nigdy nie słyszał o buddystach albo o ateiście u bioenergoterapeuty? Albo twierdzenie, że ktoś uważa, że złożone formy życia i co tam jeszcze to efekt "przypadkowego procesu ślepych sił natury" Nie wiem, skąd autor to wziął, może poszedł spytać, o co chodzi z tą ewolucją jakiegoś konfederatę? Nie ma chyba takiej bzdury, w którą ktoś by nie wierzył albo nie był skłonny uwierzyć, jeśliby o niej przeczytał w internecie, ale utożsamianie tego z ateizmem ma równie dużo sensu, co utożsamianie teizmu z teorią flogistonu, bo ten Becher, co to wymyślił, był akurat chrześcijaninem.

Po 11 ... 27.06.2021, 17:55

Powodem są ciągłe, wściekłe ataki KK na Naukę, na Prawdę, na Wolność, na Tolerancję. Nie atakujcie, to nie będziemy się bronić. Są inne religie, które ignorujemy, bo nas nie atakują. Do głowy mi nie przychodzi, żeby np. pisać na portalu Hare Kryszna, bo oni nie próbują się wp... w moje życie. Jasne?

1.618 - PHI - seach for golden ratio 27.06.2021, 17:17

Practical application of the Fibonacci Sequence in the financial markets, search for "golden ratio": 1) Fibonacci Retracements, 2) Fibonacci Fans, 3) Fibonacci Time Zones, 4) Fibonacci Arcs. Now. Fibonacci Retracements allows you to control your gains or losses during investment cycles. Simply put, you buy stocks at a specific point in time and set a sell point when the stock loses or gains. I used it every day. Similarly, Fibonacci Time Zones helps you see how individual stocks perform in a particular time zone to help you make a decision. I have a program on my computer that, with just one click, shows the Fibonacci Sequence for any particular stock, fund, or investment. This why I use every single day the Fibonacci Sequence to make beaucoup d'argent. Why all in English? Bo i polsku i tak gówno z tego zrozumiesz! ............... Adios pendejo!

Albert 27.06.2021, 16:27

Nie dziwi mnie, że nie masz pojęcia o temacie, bo o żadnym nie masz. Skoroś taki ekspert, to powiedz no geniuszu, do czego używa się korekty Fibonacciego dla wykresu świecowego dla trendu krótkoterminowego? Ale konkretnie, bez typowego dla ciebie lania wody i wymigiwania się od odpowiedzi. Albo wiesz, albo nie wiesz. Oczywiście ja wiem, że nie masz o tym pojęcia, ale chcę, by się o tym wszyscy dowiedzieli.

MaxFiend 27.06.2021, 15:52

Rozumne odrzucenie istnienia zjawisk nadprzyrodzonych nie jest żadną wiarą, ale biedni ograniczeni mentalnie teiści w żaden sposób nie potrafią tego ogarnąć. Widocznie jak powietrza potrzebują "umacniać" się we własnej wierze wmawiając innym wiarę w cokolwiek, czego nie rozumieją i uważają za przeciwność swojej wiary :-D

ktosica 27.06.2021, 15:26

Najbardziej śmieszy mnie to, że ci wierzący ateiści tracą czas na czytanie tych artykułów i komentowanie. PO CO?

matis89 27.06.2021, 15:03

Zacznijmy od tego że ateizm zlikwidował Bergoglio którego całe lewactwo medialnie globalnie czci jako swgo pana Głowę Watykanu. Lewakoateizm o ile jest obecnie religią i wiarą nie ma żadnej cnoty wiary. To tylko religijna forma nazwania grzechu dobrem oparta przede wszystkim na seksualności. Mam kochankę, zdradzam żonę, jestem rozwodnikiem w nowym związku, moje dzieci wychowuje obcy facet, a ja wychowuje dzieci innego faceta....więc nazwę to dobrem. Do tego sprowadza się lewakoateizm i to wszystko.

No widzisz imbecylku, 27.06.2021, 14:44

jak gówno wiedziałeś tak z gównem w tępej główce zejdziesz z tego padołu.Co bym cię nie zapytał na twoje własne życzenie TO NIE masz odpowiedzi.

Jan 27.06.2021, 14:20

Ateiści akceptują to, że nie na każde pytanie znamy jeszcze odpowiedz i nie szukają nadprzyrodzonego wyjaśnienia

Stanisław 27.06.2021, 13:59

Czy można być w rozumieniu Biblii na poziomie przedszkolaka i wypowiadać się tak autorytatywnie? Jak widać moźna. Szok! Myślałem, że nie ma już takich "znawców" ale wciąż się rodzą. Problem zresztą odwieczny. Już w Księdze Mądrości: głupi już z natury są ci........ Są też wściekli w swej "mądrości".

Prawda 27.06.2021, 13:07

Ateista --to Komunista co nie nawidzi Drugiego Człowiek co ma Wiare --w zycie

Albert 27.06.2021, 13:00

Dosyć trywialne pojęcia ze statystyki i ekonomii. Trochę śmiesznie to brzmi u kogoś, kto nie zdołał ogarnąć, jaki konkretnie pakiet akcji posiada Fiat u Chryslera i nie wie, czym jest publicly owned company w warunkach amerykańskich. Ten profesorek to taki typowo katolicki, jak u Pawłowicz lub Grzesia Górskiego, prawda żydku? Wysil się bardziej, jak chcesz zabłysnąć bo na razie ci to słabo idzie - znów się ośmieszyłeś.

Albert 27.06.2021, 12:39

No i cisza zapadła. Tak to już jest z niewykształconą patologą, beficjentami 500+ i zasiłków dla upośledzonych intelektualnie Żydków i innym fanatycznym, religijnyn śmieciem.

Hej Józiu - Albert 27.06.2021, 12:38

Powiedz do czego odnoszą się następujące terminy: "alpha, beta, r-squared, standard deviation i Sharpe ratio" oraz co to jest "MPT"? Jaki element jest nieobecny? Oczywiście, że możesz to znaleźć guglując, ale czy ty to rozumiesz, hihihi ... Poradź się żydka "profesora"

Albert 27.06.2021, 12:15

Przecież to kleruch pisał. Oczekiwałeś czegoś innego, niż kabaretowego steku bredni?

Po 11 ... 27.06.2021, 11:52

Ale bełkot. Ręce opadają. Już na początku autor dowodzi swojej totalnej ignorancji: "efekt działania ślepych, bezcelowych i przypadkowych sił natury". Ewolucja nie jest ślepa i bezcelowa. Jak ktoś tak myśli to po prostu jest idiotą.

Albert 27.06.2021, 11:50

Skoro nie znasz podstawowych pojęć, to po co w ogóle zabierasz głos? Jesteś alter ego tego śmiesznego Żydka powyżej? Masz definicję - może poproś kogoś ogarniętego o wytłumaczenie, jeśli będziesz mieć problem ze zrozumieniem. https://sjp.pwn.pl/sjp/fakt-naukowy;2458324.html To też możesz spróbować przeczytać, ale jeśli potykasz się już na znaczeniu terminu "fakt naukowy" to nie wróżę ci powodzenia. http://serwisy.umcs.lublin.pl/pkozarzewski/Studenci/Seminaria/Literatura/J.%20Pieter%20-%20Zarys%20metodologii%20pracy%20naukowej.pdf

Albert 27.06.2021, 11:44

Nie zmieniaj tematu i nie wykręcaj kota ogonem. Zagnij mnie z dowolnie wybranej przez siebie dziedziny albo po prostu ͏w͏y͏p͏i͏e͏r͏d͏a͏l͏a͏j szczekać gdzie indziej, Żydku - bo to nie ten rozmiar kapelusza dla ciebie.

leszczyna 27.06.2021, 11:44

Podaj bibliografię tego "wielokrotnie udokumentowanego i potwierdzonego faktu naukowego". PS. Co to jest "fakt naukowy" i czym się różni od "faktu"? Jakaś analogia do "faktu medialnego"?

"Atheisten sind dumm" - A. Einstein 27.06.2021, 11:34

"Wissenschaft ohne Religion ist lahm, Religion ohne Wissenschaft ist blind." - A. Einstein

Zaginam cię. 27.06.2021, 11:19

Co teraz czytasz, co w tym roku przeczytałeś na temat "wiedzy"? A jaka jest twoja znajomość języków obcych pozwalająca ci na "poszerzanie wiedzy"? Wiedzy "nie do zagięcia".

Albert 27.06.2021, 11:13

Zagnij mnie. Temat możesz sobie wybrać.

Albert 27.06.2021, 11:13

Tak, to jest efekt przypadku rozwiniętego potem przez ewolucję. I nie jest to kwestia wiary, tylko wielokrotnie udokumentowany i potwierdzony fakt naukowy. Wiarą jest jedynie przekonanie, że jakaś wymyślona bozia stworzyła świat w 7 dni - oczywiście to musi być jedynie kwestia wiary, bo tak naprawdę to jest kompletny idiotyzm bez żadnego oparcia w rzeczywistości.

Taaaaaaaaaaaa 27.06.2021, 11:12

Zazwyczaj ateiści jak nie wiedzą skąd coś się wzięło to tłumaczą to cudownym zaistnieniem z niczego. To dopiero wiara w cuda. Fanatyku.

leszczyna 27.06.2021, 10:58

Wg Ciebie nie jest przypadkiem, że większość naukowców na świecie jest ateistami, ale jest przypadkiem, że istnieje świat i żywe organizmy w nim. To jest credo Twojej wiary.

No pochwal się Albert (Józiu) 27.06.2021, 10:56

nie, nie swoja "wiedzą", ale co np. teraz czytasz, co w tym roku przeczytałeś na temat "wiedzy"? P.S. Czy zostałeś w imieniu "ateistów" oddelegowany do zabrania tu "głosu"? Nie sądzę, zatem naucz się tylko i wyłącznie wypowiadać we własnym imieniu.

JPIII 27.06.2021, 10:53

To prawda. Ateiści wiedzą a nie wierzą. To katole nie wiedzą i usiłują nie wiedzieć, że stary pedophil bóg gwałcił 13 -letnie dziecko maryśkę. Potem to dziecko wyprodukowało bękarta i pedała jezusk chrystuska. To wszystko pisze w bibli ale durne katole unikają tego faktu.

Albert 27.06.2021, 10:48

Odnośnie punktu 4 to wyjaśnienie jest banalnie proste. Dymali Ewę. Teorię tę potwierdza poziom intelektualny katolików, który jest bez wątpienia rezultatem chowu wsobnego.

Albert 27.06.2021, 10:46

Ateizm nie jest "wynikiem braku wiedzy", ale wręcz przeciwnie - jej nieustannego poszerzania. Mówiąc wprost, im więcej wiesz na temat otaczającego cię świata, tym mniej miejsca jest w nim dla religii i bytów nadprzyrodzonych. To pierwszy kardynalny błąd popełniony przez Mietka. Ateiści wierzą". To drugi mietkowy błąd. Wierzyć to sobie mogą katolicy. Wiara jest podstawą ich pojmowania świata. Nie rozumieją zatem, że inni mogą mieć inne podejście. Nieprawdą jest, że "ateiści wierzą". Ateiści WIEDZĄ. "Gdyby ktoś stwierdził, że jakiś przypadkowy proces ślepych sił natury doprowadził do powstania na przykład komputera, to zostałby uznany za człowieka chorego umysłowo." A taki argument świadczy o tym, że autor jest kompletnie oderwanym od rzeczywistości dyletantem intelektualnym, w związku z czym jakakolwiek dalsza dyskusja jest pozbawiona sensu. " Jedynym skutecznym lekarstwem na ateizm jest wytrwałe, szczere szukanie i poznawanie prawdy." Im dłużej szukasz i poznajesz, tym bardziej umacnia się w tobie ateizm. To bardzo prosty mechanizm. Nie jest przypadkiem, że przeważająca większość czołowych naukowców na świecie jest ateistami. Podsumowując - idź się Mieciu zajmij czymś bardziej adekwatnym dla swoich możliwości intelektualnych. Walnij sobie kielich wina mszalnego, wsuń wafla z trupa, czy coś. Ale nie wypowiadaj się na tematy, których nie rozumiesz i które leżą poza twoją zdolnością pojmowania świata.

A ty masz choć jedno, żydku? 27.06.2021, 10:39

Cioteczko?

Wielkie Narodowe Pierdolenie Kotka 27.06.2021, 10:38

Za zdrowie imbecyla w majtach I-go Sekretarza Konfederacji Kowinberg-Mikkestein oraz za jego szczęśliwy powrót z Krymu. Żadnych różańców wystarczy jak poczytasz fragmenty przemówień towarzyszy radzieckich albo Talmud. Co masz pod ręką!

Anonim 27.06.2021, 10:21

Facet, zgłoś się do czubków!

katolicka deratyzacja Polski 27.06.2021, 10:20

Lem pisal sowieckie nowele stalinowskie pelne zachwytu do Gulagu.

Anonim 27.06.2021, 10:19

Trzeba ryć berety dzieciom, bo dorosłych trudno indokytrynować. ŁAPY PRECZ OD DZIECI klesze pasożyty!

katolicka deratyzacja Polski 27.06.2021, 10:19

Ateisci to po prostu inna nazwa na komunistow,ktorzy zamordowali setki milionow LUDZI wlasnie za ich wiare w Boga !

JonB 27.06.2021, 10:16

Koronawirus nie istnieje !

katolicka deratyzacja Polski 27.06.2021, 10:16

Kabotyni zamordowali miliony Polakow,co ich do dzisiaj smieszy.

­ 27.06.2021, 09:54

Stanisław Lem: Ateistą jestem z powodów moralnych. Uważam, że twórcę rozpoznajemy poprzez jego dzieło. W moim odczuciu świat jest skonstruowany tak fatalnie, że wolę wierzyć, iż nikt go nie stworzył!

Ateista czyli normalny 27.06.2021, 09:46

W co wierzą katolicy: 1. jakiś bóg niewiadomo skąd nagle stworzył sobie ziemie i wszechświat w 7 dni, 2. Będąc rzekomo wszechwiedzącym zabronił adamowi i Ewie zjeść jabłko z drzewa i zostawił ich samych, 3. Był bardzo zły i zdziwiony jak się dowiedział, ze Ewa zerwała jabłko z drzewa mimo ze przecież powinien to wiedzieć od początku. 4 Adam i Ewa mieli 3 synów, którzy w jakiś sposób rozmnożyli się Haha. 5. Niepokalane poczęcie maryi (w dniu narodzin Jezusa zjawia się 3 gości z prezentami, a to dobre!), 6. W ogóle to Neo żył 900 lat, no ale może kiedyś ludzie żyli dłużej, bo nie było chemii w jedzeniu, 7. Po śmierci idziesz do nieba jak bedziesz grzeczny albo piekła jak nie bedziesz posłuszny i bedziesz śmiał się z artykułów frondy. Już mi się nie chce wyliczać, no ale racja: jak można mieć jakiekolwiek wątpliwości co do kreacjonizmu i wiary katolickiej?!

xyz123 27.06.2021, 09:37

pierwszy akapit zawiera taką ilość nienaukowych niedodających się ze światem rzeczywistym BYYYZYYYDUUUR, że dalej już lepiej chyba nie czytać... IQ osoby, która spłodziła ten gniot powyżej w okolicy 100 max. Fanatyzm lvl. max.

Wielka Narodowa Nowenna Pompejańska 27.06.2021, 09:31

Rozpoczyna się odmawianie Wielkiej Narodowej Nowenny Pompejańskiej. Program: CZAS TRWANIA łącznie 54 dni, Cześć błagalna od 28.06.2021r do 24.07 2021. Część dziękczynna od 25.07.2021 do 20.08.2021 GODZ: 20.30 do 21.30 INTENCJA: Aby przez nawrócenie ludzi, upadły masońskie plany szczepień i zniewolenia ludzkości. Możesz włączyć się w dowolnym czasie odmawiania nowenny, odmówić 1 dziesiątkę Różańca albo więcej. Może być odmawiana w domu, na zewnątrz- przy figurach Matki Boskiej, Serca Pana Jezusa, przy Krzyżu, możesz odmawiać sam, z rodziną albo w towarzystwie, z sąsiadami , w grupie małej albo wielkiej, w Kościele. Szczęść Boże. Oczywiście bardzo pięknym byłoby, gdyby w tę inicjatywę włączyli się wierni w parafiach, podając informacje w ogłoszeniach do wiernych! Nowenna zostanie zainicjowana właśnie przy figurze Matki Boskiej przy Kościele jednej z Parafii w Polsce, z udziałem wiernych.

Polecane

Czytaj dalej