Tylko u nas

TYLKO U NAS! O. Jacek Maria Norkowski: Grozi nam masowa eugenika

Tomasz Wandas, Fronda.pl: Mieszkający od kilkunastu lat w Wielkiej Brytanii obywatel Polski w średnim wieku trafił do szpitala w Plymouth po ataku serca w dniu 6 listopada 2020 r., w wyniku którego doszło do zatrzymania akcji serca, a jego mózg był pozbawiony tlenu przez co najmniej czterdzieści pięć minut. Początkowo znajdował się w śpiączce, później jego kondycja poprawiła się do stanu wegetatywnego, ale według szpitala miał on niewielką szansę na przejście w stan minimalnej świadomości na niskim poziomie. W związku z tym szpital wystąpił do sądu o zgodę na odłączenie aparatury podtrzymującej życie. Czy opinia mogła być inna, czy inny szpital, inny personel medyczny mógłby stwierdzić inaczej?

9 min czytania
Screenshot Youtube -  Dominikanie Poznań
Screenshot Youtube - Dominikanie Poznań

Tomasz Wandas, Fronda.pl: Mieszkający od kilkunastu lat w Wielkiej Brytanii obywatel Polski w średnim wieku trafił do szpitala w Plymouth po ataku serca w dniu 6 listopada 2020 r., w wyniku którego doszło do zatrzymania akcji serca, a jego mózg był pozbawiony tlenu przez co najmniej czterdzieści pięć minut. Początkowo znajdował się w śpiączce, później jego kondycja poprawiła się do stanu wegetatywnego, ale według szpitala miał on niewielką szansę na przejście w stan minimalnej świadomości na niskim poziomie. W związku z tym szpital wystąpił do sądu o zgodę na odłączenie aparatury podtrzymującej życie. Czy opinia mogła być inna, czy inny szpital, inny personel medyczny mógłby stwierdzić inaczej?

o. Jacek Maria Norkowski OP, lekarz, doktor medycyny, etyk, teolog: Myślę, że tak. Pacjent, o którym mówimy był w kontakcie wzrokowym z rodziną, reagował emocjonalnie, adekwatnie do sytuacji. W mojej opinii był on świadomy siebie i otoczenia, zatem można było stwierdzić u niego stan minimalnej świadomości. Po drugie, „stan wegetatywny”, (jeśli jest postawiona diagnoza) to jedno, a świadomy kontakt werbalny, wykazany choćby za pomocą czynnościowego rezonansu magnetycznego albo za pomocą metody testów - potencjałów wywołanych (event related potentials, IRP, czyli reakcji na komunikaty semantyczne) to drugie. Ten pacjent reagował na własne imię!

O czym to świadczy?

O tym, że chory ten był świadomy. Nawet „stan wegetatywny” nie świadczy o tym, że człowiek nie ma wewnętrznej świadomości. Ten stan to tak naprawdę często tylko brak motoryki, czyli zdolności do wykonywania ruchów ciała, koniecznej dla ekspresji, która pozwala na kontakt. Zaproponowana jest nowa nazwa na ten stan, ma to być „zespół przytomności bez kontaktu” („unresponsive wakefulness syndrome”, UWS). Nie wiadomo czy ta nazwa się przyjmie, wszyscy przyzwyczaili się do strasznej nazwy „stan wegetatywny”, która deprecjonuje chorą osobę.

Dlaczego?

Sugeruje ona, że nie mają oni świadomości a tymczasem wielu z nich było źle zdiagnozowanych, wykazywano u nich świadomość, a część z nich była w stanie świadomości minimalnej. Profesor Talar leczy takich chorych. Nawet jeśli znajdowaliby się w stanie wegetatywnym, jeżeli się ich „bodźcuje” wtedy stan świadomości się poprawia. W wielu przypadkach odzyskują oni na nowo sprawność, często wracają do normalnego życia, na studia, zakładają rodziny itd. Diagnoza stanu wegetatywnego nie przekreśla jeszcze chorego.

Nawet jeśli szanse na przeżycie Polaka (jakiegokolwiek pacjenta) byłyby zerowe, kto może decydować, kto powinien decydować o życiu bądź śmierci człowieka?

Nikt nie powinien decydować o śmierci człowieka. Zgodnie z zasadami etyki, która jest związana z wiarą chrześcijańską nie można po prostu zabijać chorego tylko z powodu, że „i tak wkrótce umrze”. Z powodu, że ktoś ma wkrótce umrzeć nie można pozbawiać życia niewinnego człowieka - nigdy czegoś takiego nie było w medycynie europejskiej - to jest zawsze niezgodne z przysięgą Hipokratesa!

Hipokrates chrześcijaninem nie był…

Hipokrates, nota bene był poganinem, ale zrozumiał, że lekarz nigdy nie powinien uśmiercać swoich pacjentów - ani jednego pacjenta! To wszystko zostało zanegowane już dość dawno, w XX wieku. W Stanach Zjednoczonych i w Wielkiej Brytanii można legalnie zaprzestać „sztucznego” pojenia i karmienia pacjentów, którzy mają diagnozę stanu „bez kontaktu”. Nie wolno nam zabijać chorych! Była to odwieczna lekarska zasada, niestety złamano ją i dzisiaj zgodnie z prawem zabija się każdego dnia wielu ludzi.

Dlaczego podważa się, łamię dzisiaj, od XX wieku przysięgę Hipokratesa? Czy tego typu sprawa powinna w ogóle trafiać do sądu?

Gdybyśmy wszyscy podzielali system etyczny, w którym zakładamy, że nigdy nie zabijamy pacjentów, ani innych niewinnych ludzi, to żaden sąd by nie miał prawa podjąć takiej decyzji. Zarówno w Wielkiej Brytanii jak i w Stanach Zjednoczonych, po obu stronach oceanu „legalnie” giną ludzie w skutek zaprzestania pojenia i karmienia. Nie jest to łagodna śmierć - na taką śmierć nie zgodziliby się działacze na rzecz zwierząt. Zwierzęta można uśmiercać tylko tak, by nie zadawać im niepotrzebnego bólu…

W Polsce coś takiego jest nielegalne…

Tak, natomiast sytuacja chorych w naszym kraju nie jest za dobra. Mamy co prawda ośrodki w których chorych się rehabilituje i leczy, mamy profesora Talara, który pracuje niedaleko Iławy, mamy ośrodek „Budzik”, w Toruniu klinikę „Światło” itd. Jednak to wszystko jest mało, jak na tak wielki kraj jakim jest Polska. Często chorzy lądują na intensywnej terapii kolejno na oddziałach neurologicznych, a potem nie wiadomo co z nimi zrobić.

To znaczy?

Wysyła się ich do ośrodków opiekuńczo-leczniczych, gdzie nie ma specjalistycznej opieki, nie ma opieki, która by zadbała o to by ich stan się poprawiał. Niestety, często kończy się to odleżynami, katastrofalnym stanem chorych, którzy często w takim stanie trafiają do profesora Talara.

I skutecznie im pomaga?

On ma udokumentowane przypadki swoich pacjentów, którzy byli niekiedy w bardzo złych stanach, ponadto oczywiście wielu z nich udało mu się pomóc. Można by tych ludzi leczyć, akurat mamy w Polsce duże osiągnięcia na tym polu. Zamiast to lansować i niejako „przebić się do świata” (przecież mamy swoje metody!) to w tej dziedzinie spoczywamy na laurach, niestety ale taką mamy politykę Ministerstwa Zdrowia.

Brytyjski Sąd nie zgodził się na przetransportowanie pacjenta do Polski, co zaproponowała ta część jego rodziny, która chciała podtrzymywania mężczyzny przy życiu, ale na co nie zgadzała się jednak jego żona. Jak wyjaśniał sąd, wiązałoby się to z dużym ryzykiem śmierci w trakcie transportu, co byłoby bardziej uwłaczające godności niż odłączenie aparatury. O czym świadczy taka argumentacja sądu? Z naszej, polskiej perspektywy brzmi to niewiarygodnie, a jednak, to fakt…

Świadczy to o tym, że dany szpital chce udowodnić, że zawsze ma racje i nie spuszcza z tonu choćby nie wiem co się działo. Myślę, że oni nie wiedzą o tym, że w Polsce istnieją jakiekolwiek ośrodki gdzie rehabilituje się ludzi. Według mojej wiedzy Polska ma w nielicznych ośrodkach dobry poziom. Oni sobie nawet nie zdają sprawy, że w Polsce taki chory miałby duże szanse na wyzdrowienie. Po drugie, jak oni stwierdzili, że ktoś jest w "stanie wegetatywnym”, to uważają, że już mają władzę nad tym człowiekiem, on traci dużą część swoich praw jako obywatel -wtedy naprawdę już uzurpują sobie prawo do decydowania o życiu tego chorego. Warto przypomnieć (o czym mało kto już wie), że lekarze nie składają już przysięgi Hipokratesa…składają za to przyrzeczenie lekarskie, w którym nie mówi się już że „nigdy nie zabiją pacjenta”, albo, że „nigdy nie pozbawią życia żadnego pacjenta” - nie ma czegoś takiego w przyrzeczeniu lekarskim, nie jest to przypadek!

Mimo że część rodziny mężczyzny przedstawiła dowody mające, jej zdaniem, pokazywać, że stan mężczyzny się poprawił, obie decyzje - o zgodzie na odłączenie aparatury i braku zgody na jego przetransportowanie do Polski - zostały później podtrzymane przez sąd. Ta sama część rodziny dwukrotnie zwracała się także do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu, który jednak najpierw nie przyjął skargi ze względów proceduralnych, a potem z powodów merytorycznych. Czy tego typu postępowanie względem chorego, którego stan się poprawiał, wobec jego rodziny nie pokazuje czarno na białym, że w XXI wieku, a w zasadzie od wieku XX w Europie wygrywa tak zwana Cywilizacja Śmierci? Co może się stać jeśli nic z tym nie zrobimy? Czym ta cywilizacja grozi?

Cywilizacja śmierci grozi nam tym, że będziemy mieli coraz to nowe grupy pacjentów, których rzekomo nie warto leczyć. Grozi nam to masową eugeniką, ludzie chorzy nawet w młodym wieku są nieużyteczni dla społeczeństwa, więc możemy ich eliminować - to w zasadzie do tego się sprowadza. Jest to myślenie czysto utylitarne - nie personalistyczne.

To znaczy?

Wiara Kościoła katolickiego zakłada pewną wyjątkowość każdego człowieka, gdyż Chrystus umarł za każdego z osobna. Każdego wybrał, każdego stworzył i każdego odkupił swoją krwią - nie grupowo, nie kolektywnie. Kolektyw nie ma prawa decydować o życiu i śmierci żadnego człowieka, również chorego, niepełnosprawnego, również takiego, którego leczenie „coś, tam” kosztuje. Przy czym trzeba tutaj dodać, że takie leczenie nie trwa wieczność, stan dobrze prowadzonego chorego znacznie się polepsza. Jeśli natomiast chory miał zbyt duże obrażenia, to po prostu godnie umiera.

Co możemy zrobić by się tej cywilizacji śmierci przeciwstawić? Jako pojedynczy obywatele ale i jako naród, państwo polskie?

Każdy z nas powinien starać się „coś” zrobić w tym zakresie. Ja osobiście napisałem dwie książki, najnowsza pt. "Człowiek umiera tylko raz” jest jeszcze w sprzedaży. Opisuję w niej jak powstał mechanizm wykluczania tych chorych, stopniowego odbierania im praw. Chodzi tu o chorych w stanie wegetatywnym, takich jak pan Sławomir, co do których na podstawie decyzji prawnego reprezentanta lub sądu w takich krajach jak, odpowiednio, Stany Zjednoczone i Wielka Brytania, można zaprzestać podawania im wody i pokarmu, co powoduje ich śmierć. Chodzi też o chorych, którzy mają śpiączkę oraz brak samodzielnego oddychania, których klasyfikuje się jako zmarłych na podstawie neurologicznych kryteriów śmierci., mówi się wtedy o śmierci mózgowej - to są ci chorzy, którym często jednak wraca oddech, jeśli da im się taką szansę i wtedy przechodzą w tak zwany „stan wegetatywny” i mogą być rehabilitowani. Zdaje się, że to miało miejsce w przypadku naszego rodaka. Korzystał on z respiratora, potem go odłączono i okazało się, że samodzielnie oddycha (nastąpił zatem powrót pewnych funkcji pnia mózgu). Musimy dla dobra tych chorych działać, trzeba te sprawy nagłaśniać, ale nie od czasu do czasu - trzeba podjąć trwałe i systematyczne działanie.

Czy w Polsce istnieje cały system opieki nad osobami z urazem mózgu?

Zaraz po zaistnieniu dużego urazu mózgu w Polsce nie wdraża się właściwego postępowania - np. nie wszczepia się czujnika ciśnienia śródczaszkowego na czas, albo na ogół w ogóle. Nie monitoruje się ciśnienia śródczaszkowego, nie stosuje hipotermii terapeutycznej a często również kraniotomii, dochodzi do wtórnego uszkodzenia mózgu i wtedy się rozważa, albo pobranie narządów, jeśli jest bezdech; jeśli nie, to często jest odłączenie od aparatury i śmierć pacjenta. Jest to sprawa całego systemu służby zdrowia czy ochrony zdrowia w Polsce, który mimo upływu wielu lat nie zmierzył się z tym problemem w pełni. Tracimy przez to wielu ludzi, którzy mogą być leczeni.

Równolegle od kilku dni trwały intensywne zabiegi sądowe i dyplomatyczne ze strony polskiej w celu sprowadzenia R.S. do Polski. Działania w tej sprawie podejmowali m.in. minister spraw zagranicznych Zbigniew Rau, marszałek Sejmu Elżbieta Witek, wiceminister sprawiedliwości Marcin Warchoł, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta Krzysztof Szczerski i rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar. Czy próby podjęte przez przedstawicieli naszego rządu, dają światło nadziei, że przynajmniej Polska łatwo się tej cywilizacji śmierci nie podda?

Daje to jakąś nadzieję, byle tylko nie był to „słomiany ogień”. Nie może być tak, że raz się zmobilizowaliśmy, załatwiliśmy sprawę, a wymaga ona długofalowej strategii tak, aby zorganizować system pomocy tym chorym, by nie ginęli oni niepotrzebnie. U nas w Polsce eutanazja jest nielegalna, ale trzeba o chorych dbać, stwarzać im nowe miejsca dla ich rehabilitacji oraz warunki by nie dostawali np. odleżyn. To, że przedstawiciele rządu oraz rzecznik praw obywatelskich włączyli się w tą akcję jest chwalebne - ale to nie wszystko. Pamiętać o chorych trzeba stale, angażować się i wspierać działania osób, które działają na rzecz chorych na co dzień. Trzeba się też przyjrzeć temu jak kształci się dziś studentów medycyny a także kierunków humanistycznych, w tym i teologii. Nie powinno być to oparte na zasadach, którymi kierował się szpital w Plymouth…

Dziękuję za rozmowę.

Komentarze

80 komentarzy

Dodawanie komentarzy wymaga zalogowania.

Jazzz 30.01.2021, 15:23

A kto słyszał o pedofilu K. Sadowskim, który przez kilkadziesiat lat gwałcił dzieci. Nikt ??? Wcale się nie dziwię, bo dziennikarz Mariusz Zielke zebrał 40 relacji kobiet molestowanych i gwałconych przez pedofila, a sąd ... wydał zakaz poblikowania artykułów o Sadowskim, bo nie jest księdzem, tylko bardzo sławnym muzykiem. On może gwałcić. Zielke pisze na swoim blogu pt.: W interesie społecznym.

Precz z głupotą 30.01.2021, 13:10

Każda kobieta biorąca udział w protestach do potencjalna morderczyni. Tak?!

Foster 30.01.2021, 12:34

Wypowiedź matki, której ciężko uszkodzony ale urodzony płód umierał w hospicjum. "Gdybym wiedziała, jak ciężko chore będzie moje dziecko, nie zdecydowałabym się go urodzić". Lekarz z hospicjum: tak, zdarza mi się słyszeć te słowa

Każdy ksiadz to potencjalny pedofil 30.01.2021, 10:22

Jestem ciekawy ile dzieci zgwałcił te ksiadz-pedofil w trakcie swojego parszywego życia.

Anonim 30.01.2021, 10:20

Zajmijcie się najpierw pedofilami wśród swoich, katabasy!

Asia 30.01.2021, 10:00

Niestety granica wciąż przesuwa się w niebezpiecznym kierunku i człowiek wchodzi w kompetencję samego Boga, a to niestety kończy się źle nie tyle dla Stwórcy, ile dla samego człowieka. Jakże złudne jest przekonanie, że tylko my zdrowi i sprawni mamy prawo żyć. W jednym momencie nasz los może się odmienić. Miarą człowieczeństwa jest pomagać i ratować innych do końca na miarę naszych możliwości! Inaczej świat jest bez sensu.

Anonim 30.01.2021, 09:22

Klechy won od kobiet.

Pgnus traditionis 30.01.2021, 08:03

Jom, przepraszam - przeoczyłem Twój wpis. Dlatego powtórzę myśl odnoszącą się do poniżej występującego Józefa, a także innych tworzących swoistego rodzaju śmieszną, jednak niebezpieczną ferajnę. Zarówno forma , jak i treść Waszych wypowiedzi wskazuje na to, iż rzeczywiscie jesteście "wybitnymi intelektualistami".

Pagnus traditionis 30.01.2021, 07:53

Józefie, Twoja elokwencja i erudycja rzeczywiście świadczy o tym, że jesteś wybitnym intelektualistą.

jom 30.01.2021, 02:44

fakty sa takie ze za rzadow pissu umarlo najwiecej polakow po drugiej wojnie swiatowej gdzie wtedy byl ten pseudo profesor ?

fcuk piss 30.01.2021, 02:41

zapytajcie jeszcze eskimosa ktory na podstawie filmiku czy zdjec zdiagnozuje pacjenta

Anonim 29.01.2021, 21:27

Sam dureń jesteś .

UWAGA 29.01.2021, 19:21

TO ----- NIE ------ PORTAL -------- DLA --------- PSYCHOLI ......!!!!!!!!

tak tak 29.01.2021, 19:15

TO DLATEGO PAN BÓG JUŻ NIE MOŻE TEGO ZNIEŚĆ, I ZACZYNA KARAĆ POWOLI TE KRAJE KTÓRE PODEPTAŁY JEGO ŚWIĘTE PRAWO

Jednak chyba nie. 29.01.2021, 19:11

A ochota na współżycie i tak mnie najdzie więc i tak będę marszczył, do śmierci.

Jednak chyba nie. 29.01.2021, 19:09

czyli najważniejszy warunek spowiedzi to tylko czcze gadanie?

Józef 29.01.2021, 18:53

Kiedyś zakonnika traktowano jako człowieka wykształconego, dzisiaj to dureń.

Anonim 29.01.2021, 18:22

hehe - szacun za poczucie humoru :)

Anonim 29.01.2021, 17:46

Toż to nie do ciebie. Ale jak tak bardzo ci zależy... Wypad trolu.

A GDZIE ANTEK, WEEKEND JEST 29.01.2021, 17:02

DZWOńCIE DO TWOREK I DAWAJCIE ANTKA DO JASNEJ CHOLERY! NIECH SIE WYSZALEJE SKORO SIOSTRA ODZIAŁOWA MA WOLNE BO JAK NIE TO ZNOWU BEDZIE GOTOWAŁ PAROWKI I SZUKAŁ RUSKIEGO SZPIEGA W TOALECIE

Depopulacja trwa 29.01.2021, 16:25

Najgorsze jest to ze ludzie tego nie widza. Za jakis czas ludzie o prawicowych pogladach beda mieli problemy w szpitalach z leczeniem a dzieci takich ludzi beda poddawani aborcji pod byle pretekstem. Nie mozna zgadzac sie na aborcje i eutanazje. Prosze rzad o jak najszysze oczyszczenie srodowisk lekarzy z aborcjonistow.

grimm 29.01.2021, 15:48

A zobaczcie czym zajmuje się Niedzielski. Psychopatycznie zafiksował się na rzekomej zarazie, nie podejmując w ogóle działań na rzecz uzdrowienia opieki medycznej jako całości. Nie ma planu, nie ma wizji ani chęci, ani ambicji. Ot Niedzielski.

Alojzy Cedzidło 29.01.2021, 15:42

Wiem wiem , Marna" podróba " . Dyskusyjna dla mnie jest ta radocha . Chociaż jak by się zastanowić to może i ma Pan rację .

Jazzz 29.01.2021, 14:39

CECHĄ CHARAKTERYSTYCZNĄ LEWACTWA jest nieuctwo, ignorancja i zwykła głupota. Kościół Katolicki odegrał KLUCZOWA rolę w zakładaniu, budowaniu uniwersytetów w Europie. Za pierwszy uważa się szkołę w Bolonii [1088], bo ona pierwsza użyła nazwy Uniwersytet. Żeby nie było wątpliwości, kobiety mogły uczęszczać na zajęcia od momentu jego powstania. Wykładać zaczęły w XV w. A przed powstaniem uniwersytetów jedyne szkoły jakie istniały w Europie były szkołami przykasztornymi albo przykatedralnymi. Na poczatku uczęszczali do nich tylko ludzie przeznaczeni do stanu duchownego, potem zaczęto przyjmować osoby świeckie. Szkolnictwo w Europie to dzieło Kościoła.

Po 11 ... 29.01.2021, 13:57

Śmierć naturalna jest to śmierć fizyczna, która polega na oddzieleniu duszy od ciała i podlegają jej wszyscy ludzie (Rdz 5,6)

Spierdalaj kurwo kremlowska 29.01.2021, 13:54

Zainstaluj sobie polskie znaki diakrytyczne, ty c h u ju nie "katolik"!

Jan 29.01.2021, 13:53

o Cholera! I to wszystko w następstwie decyzji Trybunału Julii Przyłębskiej?

Po 11... polecam: 29.01.2021, 13:52

https://tinyurl.com/yybmzxpr

katolik 29.01.2021, 13:52

Dlatego Polacy muszą się wiedzieć, ratunkiem merytorycznie jest odrzucenie zdrajców masonów, nazistów, żydów, którzy ogłosili NOWY PORZADEEK< czyli plan śmierci

Anonim 29.01.2021, 13:51

A dało Ci to trwałe i pełne szczęście? Moim zdaniem nie dało, bo ja też waliłem i sam wiem.

Ty "Nawrócić się czyli co?" 29.01.2021, 13:46

"Nie żałuje że waliłem konia przy lesbijskim porno." - da da 60 lat temu z polską edycją "Kraju Rad"!

Tomek 29.01.2021, 13:39

Najpierw poproś o łaskę pokory i mądrości.

Figo Fago 29.01.2021, 13:37

Znów naukowo . I to jak . A ja oderwany od pług dalej nie wiem co myślą , jesli myślą . Bo np .czy lekarz może chorego tym kamieniem symbolicznym ubić . Pani Spurek np walczy o życie much [pożeranych przez jaskółki.

Po 11 ... 29.01.2021, 13:36

Z tym, że to nie mój adres, ani moje cytaty. Ale tak czy inaczej popularność cieszy:)

Jazzz 29.01.2021, 13:32

MASOWA EUGENIKA NIE TYLKO NAM GROZI, JUŻ JEST W EUROPIE STOSOWANA NA MASOWA SKALĘ. Ofiary tych praktyk liczy się w tysiącach. Już wszystkie potworne, zbrodnicze reguły eugeniczne, wymyslone w pańswach totalitarnych, w III Rzeszy i ZSRR, są powszechną zasadą w większości państw europejskich. A metoda zastosowana do uśmiercenia polskiego pacjenta R.S. w Wielkiej Brytanii, różni się od metody stosowanej przez hitlerowców, tylko tym że ten Polak nie leżał na drewnianej pryczy, tylko w łóżku, reszta procedury była taka sama jak w Auschwitz, pozbawienie jedzenia i picia. Można jeszcze dodac że Niemieccy lekarze potrafili zadawac szybką smierć, poprzez zastrzyk z fenolu, ale jeśli chcieli kogoś zamordować zadając mu cierpienie i zapewnić długotrwałą, bolesną agonię, stosowali tą samą metodę jaką zastosowali brytyjscy lekarze. Przy zastosowanie takiego sposobu zabijania, stwarza się pozory że "pacjent umarł sam".

fdf 29.01.2021, 13:31

Ale gdzie ratunku szukać? I za ile?

katolik 29.01.2021, 13:30

Jednak, zrób tak jak mówisz, idz do spowiedzi

katolik 29.01.2021, 13:28

tak, ta szczepionka jest genetyczna i będzie powodowac zmiany w genach człowieka, wiec to juz się dzieje i będzie powodaować inne choroby, a jak dodadzą czipa, to będzie szczyt jej mozliwosci w wielu kierunkach

Nawrócić się czyli co? 29.01.2021, 13:27

Czyli co mam robić? Do spowiedzi mam iść? Nie żałuje że waliłem konia przy lesbijskim porno. Jak bym miał kobietę to bym ją walił. Ale jestem już za stary żeby kraść młodym, a wszystkie w moim wieku są po kimś.

Alojzy Cedzidło 29.01.2021, 13:26

Ej marzycielu , marzycielu . Tacy są w trakcie wychodzenia na drzewo

Chuj Po 11...po całonocnej "pracy"- część 4 29.01.2021, 13:21

CYT. : "Jeebałem Jezusa w duupę a Maryję w mordę!" - - - Tak, tak to prof. dr. Hertrich-Woleński; "patriota, człowiek oświecony, tolerancyjny, wypełniony współczuciem do bliźniego..." Aż człowiek ma ochotę wrzucić mu do jesionki "filipinkę".

Tomek 29.01.2021, 13:18

Zwróćmy się do Miłosiernego Pana Jezusa. Bądźmy mu posłuszni, a wszystkie nieszczęścia czy plagi znikną jak zeschła, zeszłoroczna trawa. Nie lękajmy się - Pan Bóg opiekuje się nami jak najlepszy ojciec.

Alojzy Cedzidło 29.01.2021, 13:18

Gdyby nie ten "adres " do P11 , pewno bym bił brawo

Po 11 ... 29.01.2021, 13:12

Jak to możliwe, że nie rozmawia się o duszy? Dla duchownego, to chyba jej obecność w ciele decyduje o życiu albo śmierci? Jak tak bardzo można się odkleić od własnej teologii?

Anonim 29.01.2021, 13:11

Tak tak. Już od dawna kościół walczy z wiedzą i medycyną. Już kiedyś straszyliście że grozi "medycyna" zabranialiście medycyny, operacji a nawet sekcji zwłok - bo to "grzech". Byśmy dalej siedzieli przy świeczkach śpiewając pieśni religijne jak w czasach świetności kościoła. Nawet Galileusza zastraszyliście.

Tom 29.01.2021, 13:09

Tylko tyle możesz - a ja jestem nieusuwalny! Pradę będę pisał i w oczy nią kuł mieczem!

Chuj Po 11...po całonocnej "pracy"- część 1 29.01.2021, 13:08

Jestem "rozczarowany"... Ani słowa, tym razem nie p i e r doli o pedofilii w KK, prezesie, PIS-e, Rydzyk-u, .... No nie dosłownie, ale między wierszami.

Chuj Po 11...po całonocnej "pracy"- część 2 29.01.2021, 13:08

CYT.: "Kochany wirusie. Wyrżnij to stare, głupie katolickie bydło co głosuje na PiS i Polskę cofa do średniowiecza..." - autorem jest prof. dr. Hertrich-Woleński; "patriota, człowiek oświecony, tolerancyjny, wypełniony współczuciem do bliźniego..." Aż człowiek ma ochotę wrzucić mu do jesionki "filipinkę".

Chuj Po 11...po całonocnej "pracy"- część 3 29.01.2021, 13:07

CYT. : " Kurvva nie naród POZNASZ POLAKA PO CHAMSTWIE GŁUPOCIE I MORDZIE PIJAKA! POLSKIE ANTYWARTOŚCI SĄ GORSZE NIŻ KORONĄ BO NISZCZĄ TEŻ ZDROWIE PSYCHICZNE" - - - Tak, tak to prof. dr. Hertrich-Woleński; "patriota, człowiek oświecony, tolerancyjny, wypełniony współczuciem do bliźniego..." Aż człowiek ma ochotę wrzucić mu do jesionki "filipinkę".

Bernard 29.01.2021, 13:03

Człowieku, jeśli nim jeszcze jesteś.....opanuj się!

Nie ma istoty która by to pojmowała. 29.01.2021, 12:59

Odpowiem panu. Kamienie mają świadomość ale bardziej prostą niż rośliny. Przed wielkim wybuchem był chaos. Nie było światła,świadomości i czasu - czyli odległości, Pierwsza grawitacja była pierwszą świadomością rodzącą życie. Nie znaczy że trzeba szanować kamień,skolopendrę, dziwkę i feministę. A Rolling Stones i syf muzyka to gówno.

ale ten paterek ma… 29.01.2021, 12:57

głupi wyraz twarzy.

Anonim 29.01.2021, 12:52

Wypad trolu.

××××× ××× 29.01.2021, 12:52

Wszyscy razem. Nie od dziś.

Anonim 29.01.2021, 12:51

Wypad trolu

XXXXX XXX 29.01.2021, 12:49

To straszne! Klechy nie beda mialy tyle dzieci do gwalcenia co dotychczas! Skandal!

O feminiźmie 3 29.01.2021, 12:45

Po tym bracia moi nieumiłowani poznajemy feministę prawicowego że pokonują go sztandary - religijne i narodowe. Gdy feminiści właściwi - lewicowi sprowadzają bojówki i armie z obcych państw - w celu szerzenia feminizmu - nie wygląda to tak źle dla feministy prawicowego jak antyfeminista sprowadzający obcą armię żeby zatrzymać feminizm. Dla takiego osobnika to najwyższy wymiar zdrady i szmalcu.

Jazzz 29.01.2021, 12:42

To ten pacjent na ławce też umierał 10 dni ??? Chyba jednak nie ma podobieństwa

Figo Fago 29.01.2021, 12:31

Bardzo Szanowny "O feminiżmie ! " ( dlaczego nie "2") Ten twój wywód , nie związany wprawdzie z tematem strony , natchnął mnie do skierowania do Ciebie gorącej prośby . Profesor mniemanologii stosowanej T. Stanisławski pracował przez całe życie nad rozwiązaniem problemu : " Czy kamienie myślą czy nie myślą .Bo jeśli myślą to co myślą . Jeśli nie myślą , to dlaczego nie myślą . Proszę , rozwiąż problem , Pozdrawiam

Tom 29.01.2021, 12:22

PRAWDA!

matis89 29.01.2021, 12:18

Masowa eugenika to obecnie globalne plandemiczne szczepienie Rządu Światwoego NWO Antychrysta, któremu służy szatanistyczny PIS. Za tym szczepieniem stoją ludzie, firmy które wspierają eugenikę, aborcję, invitro, a teraz świat raczą swoimi niby szczepionkami.

Ty chuju NIE katolik! 29.01.2021, 12:10

𝐆𝐎𝐎𝐖𝐍𝐎 𝐖𝐈𝐄𝐒𝐙 𝐎 𝐔𝐒𝐀! 𝐆𝐎𝐎𝐖𝐍𝐎 𝐎 𝐁. 𝐆𝐀𝐓𝐄𝐒!

Mateo 29.01.2021, 12:08

Eutanazja jest w Polsce nielegalna.Alw w Pieszycach wygonili pacjęta na zewnątrz a ten zmarł kilka minut potem na ławce przed przychodnią.To jest zamiennik nielegalnej euttanazji.Ot i Polski Plymouth mamy.

O feminiźmie 2 29.01.2021, 12:08

Feminista prawicowy - osobnik który nienawidzi feminizmu a mimo to całe życie go uprawia. Należą do tej grupy prawie wszyscy mężczyźni zarzekający się jako prawica. Takich osobników poznać po tym że zawsze odwołuje się do pracy jako najwyższej cnoty, I prędzej wejdzie w sojusz z prostytutką, i prędzej będzie szanował taką feministkę, niż mężczyznę żyjącego z okradania i lenistwa wobec systemu feministycznego.

katolik 29.01.2021, 11:58

Nie musisz tylko tak pytac, bo to prawda Powiedział- moimi szczepionkami dokonam największego Holocaustu w historii, a najgorsze jest to , ze tego psychola nikt nie zamknął. Zdrajcy polski wg psychola ogłosili Nowy Porządek ale się mylą jeśli myślą, że dokonają eutanazji Polaków przez szczepionki i czipy> to będzie rewolucja z ich winy! Pinkas powiedział- ze szczepionkami nie bedzie problemu- wytworzymy taka sytuacje, ze będa chcieć szczepionki

O feminiźmie 1 29.01.2021, 11:54

A co wam powiem bracia moi nieumiłowani, to gorszy od feministy jest feminista prawicowy. Jest dokładnie tym co wzorowy chrześcijanin przy żałującym 2 minuty wcześniej aktu samarytaninie i głupiec przy kłamcy. Z tym że po kłamcy wiesz czego możesz się spodziewać, a po głupcu nie możesz bo wygląda na niewinnego i on sam wierzy że jest niewinny.

katolicka deratyzacja Polski 29.01.2021, 11:53

Konfederacja to pruska mentalnosc paramilitarna i moralnosc zydowsko-protestancka.

katolicka deratyzacja Polski 29.01.2021, 11:52

Jestes idiota genetycznym po mamusi.

GÓWNO WIESZ O USA! 29.01.2021, 11:51

𝐆𝐎𝐎𝐖𝐍𝐎 𝐖𝐈𝐄𝐒𝐙 𝐎 𝐔𝐒𝐀! 𝐆𝐎𝐎𝐖𝐍𝐎 𝐎 𝐁. 𝐆𝐀𝐓𝐄𝐒!

ddsds 29.01.2021, 11:50

to współczesna eugenika (ps jeszcze można o tym pisać, ale jak wygrają wybory poko to pewnie polikwidują takie strony internetowe)

Cierpliwy-matis-Radziszewski 29.01.2021, 11:50

Gloryfikowali zbrodniarza i terrorystę Eric Rudolph, potem Shelley Shannon. NIE WYSZŁO! Chcą zdyskwalifikować szczepionki ratujące zycie. - - - NIE WYSZŁO! - - - - Pierrdolą o JAKIŚ WYIMAGINOWANYCH statystykach! - - - NIE WYSZŁO! - - - - Teraz te K U R W Y ŁUKASZENKI z "Gorzowa", pierrdolą o USA, PIS-ie, PO, tylko ANI słowa o ŻYDACH z KONFEDERACJI na usługach PUTINA! JAKIE TO WSZYSTKO PRYMITYWNE! - - - Nie dość, że piszą kremlowską "polszczyzną", powtarzają brednie PIESKOWA - PUTINA szczekaczka!

xxx 29.01.2021, 11:43

to jest morderstwo

Cierpliwy 29.01.2021, 11:41

Czy Bill Gates powiedział podczas wystąpienia TED, że nowe szczepionki mogą być użyte do zmniejszenia światowej populacji o 10-15%.Czy w stanie Georgia w 1980 roku wzniesiono ogromny pomnik z dziesięcioma wytycznymi dla ludzkości w ośmiu językach. Pierwszym z tych „dziesięciu przykazań” jest to, że ludzkość należy zredukować do pół miliarda ludzi. Realizacja trwa intensywnie w opiece zdrowotnej Zachodu i nie tylko. Trzeba wykonać postawione zadania. Tak tylko pytam.

katolik 29.01.2021, 11:27

Jedyne wyjscie TO nie dopuszczać w Polsce do władzy psycholi, ludzi o zwichrowanej psychice, którzy tylko leca na kasę, uklady i stołki, nazistów, żydów, lewicowców, zielonych , peowców, pisowców, biedroniów, masonów! Po prostu musi to być ktoś kto ma jaja i jest prawy w życiu osobistym, społecznym i zawodowym, religijnym, a nie szuja, która sprzeda kazdego.

Anonim 29.01.2021, 11:27

Ten świat jest tak urządzony, że aby zaistniało nowe to stare musi odejść. Także aby dzietność poszła w górę trzeba zeutanazować staruchów i kaleki. Na mnie się nie gniewajcie, ja tych zasad nie ustalam, tylko BÓG!

NaziBarbi 29.01.2021, 11:21

My bolszewicy jesteśmy za i przeciw!

Jerzy Owsiak WC WOŚP 29.01.2021, 11:21

No sk....syny! Czas oddać troszkę kasy bo zgłodniałem. Żona samochód nowy potrzbuje, co wy myślicie su...kin.syny!!!?????

Agnieszka 29.01.2021, 11:17

Tylko u was? No proszę. A przed chwilą opublikowaliście załgany artykuł, że dziecko przeżyło w ciele zmarłej matki 55 dni po jej śmierci i nazwaliście śmiercią osłabienie funkcjonowania mózgu u tej żywej, chorej osoby, którą też trzeba było ratować a zapewne zaprzestano po uratowaniu dziecka. HIPOKRYCI!!!

NaziBarbi 29.01.2021, 11:09

Lesbom ze SK marzy się eutanazja ja na dzikim zachodzie. Wylądują z nosami w butach --------- https://gab.com/NaziBarbi

Anonim 29.01.2021, 11:04

Jedno trzeba wam przyznać Frondelki. Zawsze w piątek dowozicie dobry lolcontent :)))))

Polecane

Czytaj dalej